Kopafbeelding publicaties CPB

Het effect van geografische afstand op online transacties: Bewijs uit Nederland

CPB Discussion Paper 362, 3 oktober 2017

De opkomst van online handel verandert de rol van fysieke afstand tussen (potentiële) kopers en verkopers: een koper heeft via het internet toegang tot verkopers over het hele land. Wij gebruiken data van Marktplaats.nl, een van de grootste online handelsplatforms in Nederland, om te zien hoe afstand de kans beïnvloed op een transactie tussen Nederlandse postcoderegio’s.

Onze dataset heeft informatie over alle advertenties op Marktplaats.nl van 2013 tot 2016, inclusief postcode informatie van verkopers en kopers. Wij vinden dat fysieke afstand de kans op een transactie tussen twee regio’s enigszins verkleint. Het effect van afstand verschilt wel per productcategorie; de kans neemt af met 0 tot -0.008 procentpunten per kilometer afstand. Afstand is minder van invloed op:

  1. advertenties met meer foto’s
  2. advertenties geplaatst door verkopers die heel vaak advertenties plaatsen
  3. voor nieuwe goederen in vergelijking met tweedehands goederen

Dit kan een aanwijzing zijn dat de beschikbaarheid van informatie over het product de belangrijkste oorzaak is voor een afstandseffect op online handel in Nederland.

Deel deze pagina