Kopafbeelding publicaties CPB

Handelsmarges en handelsbarrières; markttoetredingskosten van exporterende bedrijven in Nederland

CPB Document 208, 11 mei 2010

Nederlandse bedrijven exporteren naar vrijwel alle landen ter wereld. Echter, de meerderheid van de Nederlandse bedrijven exporteert helemaal niet, wellicht omdat zij niet in staat zijn de kosten voor toetreding tot buitenlandse markten te dekken.

Lees hier het bijbehorende persbericht.

Dit onderzoek analyseert de exportbeslissingen van bedrijven en de bestemmingskenmerken door gebruik te maken van gedetailleerde en unieke handelsstatistieken van de 1200 grootste bedrijven in Nederland in 2006 en 2007. Eerst laten we zien dat productievere bedrijven vaker (extensieve marge) en ook meer exporteren (intensieve marge).

Daarnaast blijkt dat naast de gebruikelijke handelsbevorderende factoren, zoals marktomvang, transportkosten en tarieven, ook institutionele en procedurele belemmeringen bepalend zijn voor de exportbeslissing, maar niet voor de exportvolumebeslissing. Tot slot lijken dergelijke effecten op de exportbeslissing voornamelijk van belang voor kleine markten, terwijl het effect van handelsbarrières in grote landen vooral een effect heeft op exportvolumes.

Dit is een Engelstalige publicatie.

Deel deze pagina