Kopafbeelding publicaties CPB

Uitgevers gevangen in het Web?; Strategieën, prestaties en overheidsbeleid

CPB Werkdocument 119, 1 februari 2000

Tegenwoordig staan uitgevers voor veel uitdagingen. Nieuwe technologische mogelijkheden veranderen hun rol. Of ze al dan niet zullen worden ‘gevangen in het Web ’is het onderwerp van dit onderzoek.

Lees ook het bijbehorende persbericht.

Deze studie analyseert de rol van uitgevers in het digitale tijdperk. De analyse gaat als volgt: stel de kenmerken van de markt vast, confronteer deze met de trend naar elektronisch publiceren, bekijk hoe dat de strategieën en de rol van uitgevers verandert, beoordeel het functioneren van de markt en stel vast wat de rol van de overheid is in een dergelijke omgeving.

De studie bestaat uit een algemeen kader, drie case studies (van de consumententijdschriften, de wetenschappelijke tijdschriften en de auteursrechten) en een samenvatting. Het algemene kader introduceert eerst een methode voor het beoordelen van het functioneren van de markt. Commerciële strategieën kunnen worden afgeleid uit de specifieke kenmerken van de informatie goederen.

Dit is een Engelstalige publicatie.

Deel deze pagina