Kopafbeelding publicaties CPB

Publicaties

Vrijwillig uit de auto: gedragsbeïnvloeding in de werkgerelateerde mobiliteit

De Nederlandse overheid doet veel om mobiliteit in goede banen te leiden. In deze notitie kijken we naar de effecten van gedragsbeïnvloeding op mobiliteit in woon-werk- en zakelijk verkeer. Dit doen we met een overzicht van de empirische literatuur en een analyse van de effecten van het programma Low Car Diet (LCD).

CPB Notitie | 14 mei 2018

46 pagina's | pdf document, 794 KB

Naar publicatie

Opties om de stedelijke productiviteit te bevorderen

Steden hebben een positieve invloed op de productiviteit en vormen daarom een belangrijk onderdeel van onze economie. De productiviteitsvoordelen van verstedelijking zijn er voor alle werknemers, maar ze zijn niet voor alle bevolkingsgroepen even groot.

CPB Policy Brief 2018/05 | 28 februari 2018

20 pagina's | pdf document, 5.3 MB

Naar publicatie

Waarom groeien lonen sneller in grotere steden? Een onderzoek naar het belang van ruimtelijke selectie

Deze studie richt zich op de vraag waarom lonen sneller groeien in grote steden dan in kleine steden. We concluderen dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door ruimtelijke selectie: personen en bedrijven met een inherent hogere loongroei vestigen zich bij voorkeur in grote steden. Jonge werknemers ervaren echter wel een substantiële verhoogde loongroei in stedelijk gebied.

CPB Discussion Paper 377 | 28 februari 2018

36 pagina's | pdf document, 1.5 MB

Naar publicatie

De geografische reikwijdte van agglomeratievoordelen

Deze studie bestudeert de geografische reikwijdte van agglomeratievoordelen aan de hand van Nederlandse loondata. We concluderen dat enkel grote tot middelgrote steden profiteren van agglomeratievoordelen.

CPB Discussion Paper 376 | 28 februari 2018

36 pagina's | pdf document, 4.2 MB

Naar publicatie

Wat is de reikwijdte van agglomeratievoordelen? Stadsranden als aantrekkelijke locatie voor bedrijfsvestiging

Deze studie bestudeert de reikwijdte van agglomeratievoordelen aan de hand van Nederlandse loondata. We concluderen dat er geen significant verband bestaat tussen lonen en de urbanisatiegraad binnen 5km afstand, terwijl deze relatie tussen 5 en 40 tot 80km wel significant en positief is. Deze bevindingen geven een verklaring voor de aantrekkelijkheid van stadsranden voor bedrijfsvestiging.

CPB Discussion Paper 342 | 21 februari 2017

32 pagina's | pdf document, 3.8 MB

ISBN 978-90-5833-761-0 | Naar publicatie

Literatuurstudie ‘Effectiviteit van place-based beleid’

Op het verzoek van de werkgroep 'Agenda Stad’ heeft het CPB een literatuurstudie uitgevoerd naar de mogelijkheden voor de Rijksoverheid om met gebiedsgericht beleid, zogeheten place-based beleid, de lokale en nationale economie te bevorderen.

CPB Notitie | 22 december 2016

100 pagina's | pdf document, 2 MB

Naar publicatie

Winkelleegstand na de crisis

De leegstand van winkels kan in veel gevallen worden opgelost door de vastgoedmarkt, bijvoorbeeld door leegstaande winkels te verbouwen tot woningen.

CPB Policy Brief | 31 mei 2016

18 pagina's | pdf document, 4 MB

ISBN 978-90-5833-731-3 | Naar publicatie

De economie van de stad

Aan het CPB en PBL is gevraagd de snelgroeiende literatuur over dit thema (hoe werkt de economie van de stad?) samen te vatten en te relateren aan de vraag hoe (rijks)beleid de kracht van de stad kan versterken.

CPB Notitie | 4 maart 2015

42 pagina's | pdf document, 2.1 MB

Naar publicatie

Deel deze pagina