Search results

There are 259 search results for *.
April 30, 2021

Indicatoren arbeidsmarktperspectief mbo geanalyseerd

Publication (in Dutch only)

Om het arbeidsmarktperspectief van mbo-opleidingen te meten, wordt op dit moment onder andere gebruikgemaakt van een kwantitatieve indicator. Hoe hebben opleidingen de afgelopen jaren gepresteerd op deze indicator? En zijn er aanpassingen van de indicator mogelijk?

January 15, 2021

Column - De effecten van schoolsluiting

Publication (in Dutch only)

Ik kijk de nieuwe documentaireserie ‘Klassen’ over tieners in Amsterdam-Noord en mijn gevoel van ongemak groeit. Kansenongelijkheid én kindgelijkheid, dat is waarover ‘Klassen’ gaat, kinderen met onbegrensde toekomstdromen en kindeigen onzekerheden. Dat is ook waarover onderwijs gaat, dat ieder kind tot volledige bloei kan komen.

December 17, 2020

Ongelijkheid van het jonge kind

Publication (in Dutch only)

Kinderen van ouders met een lager inkomen of opleidingsniveau beginnen al voor de basisschool met een achterstand en zij halen die gedurende hun schoolloopbaan niet in.

December 17, 2020

Data, methoden en literatuuroverzicht

Publication (in Dutch only)

De notitie “Ongelijkheid jonge kind” onderzoekt de ontwikkeling van ongelijkheid in vaardigheden vanaf jonge leeftijd in Nederland. Hierbij worden kinderen van verschillenden groepen met elkaar vergelijken, met name naar het inkomen en opleidingsniveau van hun ouders en naar migratieachtergrond. Dit achtergronddocument bespreekt de data en methoden die in de notitie gebruikt worden, laat aanvullende en gedetailleerdere resultaten zien, en biedt een uitgebreidere versie van het literatuuroverzicht uit de notitie.

December 17, 2020

Attrition and sample selection in the pre-COOL and COOL studies

Publication

The Dutch notitie “Ongelijkheid van het jonge kind” documents and discusses differences in achievement across various (socio-economic) groups in the Netherlands. The empirical results are based on data from the pre-COOL and COOL studies, Dutch cohort studies that together survey children from the ages of two to fifteen, and that have been collected between 2007 and 2014. This background document provides insight into the datasets. We link the COOL and pre-COOL cohort studies to CBS microdata. On behalf of OCW and in agreement with Kohnstamm, who created the datasets, we use register data to examine the representativeness of the cohort samples, as well as panel attrition and reasons for dropping out.

December 14, 2020

Doorrekening scenario’s kindvoorzieningen

Publication (in Dutch only)

Op verzoek van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft het CPB een analyse gemaakt van de effecten van drie alternatieve inrichtingen van het stelsel voor ondersteuning van huishoudens met jonge kinderen.

December 2, 2020

Niet-gebruik van de aanvullende beurs

Publication (in Dutch only)

Kwart van rechthebbende studenten maakt geen gebruik van aanvullende beurs.

October 2, 2020

Invoering bachelor-masterstelsel: een stap naar meer flexibiliteit

Publication (in Dutch only)

Sinds 2002 veranderen studenten in toenemende mate tussen de bachelor- en masterfase van opleiding. Ook wordt de overgang van bachelor naar master vaker benut om van universiteit te wisselen. Het effect op de deelname aan publiek bekostigd hoger onderwijs op latere leeftijd blijft echter beperkt.

August 19, 2020

Aanvulling op de coronapublicatie ‘Crisis op de arbeidsmarkt’: De invloed van al dan niet meenemen van jongeren en studenten op de uitkomsten

Publication (in Dutch only)

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het CPB verzocht om dieper in te gaan op de invloed van het al dan niet meenemen van jongeren en studenten op de uitkomsten van eerder onderzoek naar welke groepen werkenden het grootste risico lopen op baanverlies ten gevolge van de coronacrisis.

July 9, 2020

Effect schrappen centraal examen zonder aanvullende maatregelen

Publication (in Dutch only)

Door het schrappen van de centrale eindexamens vanwege de coronacrisis zou de einduitslag van ongeveer 8% van de leerlingen veranderd zijn als er geen extra maatregelen waren genomen.