Search results
Textiel als secundaire grondstof
Publication (in Dutch only)Verschillende beleidsinstrumenten kunnen barrières op de secundaire markt voor textiel tegengaan. Inzet van secundaire grondstoffen, zoals gerecyclede textielvezels, is goed voor het milieu. De productiekosten van textiel gemaakt van textielafval zijn hoog ten opzichte van textiel uit primaire grondstoffen en textielafval raakt steeds meer vervuild. Zorgvuldig vormgegeven uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, regulering en betere informatievoorziening aan consumenten kunnen die barrières aanpakken. →
Papier als secundaire grondstof
Publication (in Dutch only)De secundaire markt voor oud papier en karton (OPK) is volwassen en werkt, behoudens enkele aandachtspunten, relatief goed. De toename van de vervuiling van OPK verdient aandacht, omdat deze bij een nog verdere toename de toepassingsmogelijkheden en daarmee ook de te behalen milieuwinst beperkt. Betere informatievoorziening voor consumenten kan bijdragen om de vervuiling tegen te gaan. →
Kunststof als secundaire grondstof
Publication (in Dutch only)Met recycling van kunststof zijn milieuwinsten te behalen ten opzichte van het gebruik van primaire kunststof. Het gaat dan met name om vermindering van CO2-uitstoot en andere emissies. Een grove inschatting van de potentiële milieuwinst van kunststofrecycling bedraagt, afhankelijk van de CO2-prijs, tussen circa 11 en 42 cent per kg: ongeveer 10 tot 40% van de prijs van ‘fossiele’ kunststof. Recycling van kunststof kan in potentie de milieuschade door emissies grofweg halveren. →
Toelichting MKBA gebiedsontwikkeling
Publication (in Dutch only)Rijkswaterstaat heeft het CPB gevraagd om een toelichting op het maken van maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) van gecombineerde gebiedsontwikkeling en transportinfrastructuurprojecten. Voorbeelden van dergelijke projecten zijn de schaalsprong Almere, de ondertunneling van de A2 in Maastricht en de Wegverbreding Schiphol-Amsterdam-Almere (zie foto). Op basis van literatuuronderzoek, interviews en eigen ervaringen met MKBA’s heeft het CPB 7 aanbevelingen geselecteerd. →
MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?
Publication (in Dutch only)De maatschappelijke kosten en baten van een vrachtwagenheffing: een second opinion
Publication (in Dutch only)Authors
- Annemiek Verrips (26)
- Gerbert Romijn (10)
- Joep Tijm (6)
- Sander Hoogendoorn (6)
- Peter Zwaneveld (5)
- Esther Mot (3)
- Frits Bos (3)
- Krista Hoekstra (3)
- Paul Verstraten (3)
- Ben Vader (2)
- Eva van der Wal (2)
- Free Huizinga (2)
- Krista Jansema-Hoekstra (2)
- Rob Aalbers (2)
- Tijl Hendrich (2)
- Willemijn Weijschede- v.d. Straaten (2)
- Anne-Fleur Roos (1)
- Annette Zeilstra (1)
- Arne Brouwers (1)
- David van der Plas (1)
- Iris van Tilburg (1)
- Jennifer Olsen (1)
- Joost van Gemeren (1)
- Judith Bayer (1)
- Kees Folmer (1)
- Koen van Ruijven (1)
- Raoul van Maarseveen (1)
- Rob Euwals (1)
- Rudy Douven (1)
- Thijs Oostveen (1)
- Thomas van der Pol (1)
- Show all