Search results

There are 9 search results.
January 21, 2021

Kind van lageropgeleide ouders loopt al vroeg achter

Article (in Dutch only)

De ontwikkeling van verschillende vaardigheden in de vroege jeugd is mede bepalend voor iemands latere arbeidsmarktkansen. Al voordat kinderen naar de basisschool gaan, blijken er meetbare en aanhoudende verschillen in vaardigheden tussen de verschillende sociaaleconomische groepen in Nederland. Kinderen van ouders met een lager opleidingsniveau of een lager inkomen presteren minder goed op het gebied van taal en rekenen dan kinderen van ouders met een hoger opleidingsniveau of hoger inkomen. Deze verschillen verdwijnen niet gedurende hun jeugd en schooltijd.

December 17, 2020

Ongelijkheid van het jonge kind

Publication (in Dutch only)

Kinderen van ouders met een lager inkomen of opleidingsniveau beginnen al voor de basisschool met een achterstand en zij halen die gedurende hun schoolloopbaan niet in.

December 17, 2020

Data, methoden en literatuuroverzicht

Publication (in Dutch only)

De notitie “Ongelijkheid jonge kind” onderzoekt de ontwikkeling van ongelijkheid in vaardigheden vanaf jonge leeftijd in Nederland. Hierbij worden kinderen van verschillenden groepen met elkaar vergelijken, met name naar het inkomen en opleidingsniveau van hun ouders en naar migratieachtergrond. Dit achtergronddocument bespreekt de data en methoden die in de notitie gebruikt worden, laat aanvullende en gedetailleerdere resultaten zien, en biedt een uitgebreidere versie van het literatuuroverzicht uit de notitie.

December 17, 2020

Attrition and sample selection in the pre-COOL and COOL studies

Publication

The Dutch notitie “Ongelijkheid van het jonge kind” documents and discusses differences in achievement across various (socio-economic) groups in the Netherlands. The empirical results are based on data from the pre-COOL and COOL studies, Dutch cohort studies that together survey children from the ages of two to fifteen, and that have been collected between 2007 and 2014. This background document provides insight into the datasets. We link the COOL and pre-COOL cohort studies to CBS microdata. On behalf of OCW and in agreement with Kohnstamm, who created the datasets, we use register data to examine the representativeness of the cohort samples, as well as panel attrition and reasons for dropping out.

December 2, 2020

Niet-gebruik van de aanvullende beurs

Publication (in Dutch only)

Kwart van rechthebbende studenten maakt geen gebruik van aanvullende beurs.

July 9, 2020

Effect schrappen centraal examen zonder aanvullende maatregelen

Publication (in Dutch only)

Door het schrappen van de centrale eindexamens vanwege de coronacrisis zou de einduitslag van ongeveer 8% van de leerlingen veranderd zijn als er geen extra maatregelen waren genomen.

July 6, 2020

Schrappen eindtoets groep 8 kan ongelijkheid vergroten

Publication (in Dutch only)

Door het schrappen van de eindtoets vanwege de coronacrisis lopen zonder verder ingrijpen naar schatting 14 duizend leerlingen dit jaar een hoger schooladvies mis.

May 12, 2020

Effect Wet studievoorschot op toegankelijkheid en leengedrag

Publication (in Dutch only)

Scholieren gaan net zo vaak studeren als voor invoering van het leenstelsel.

May 12, 2020

Eerste effecten invoering Wet studievoorschot

Publication (in Dutch only)

Het Centraal Planbureau en de Dienst Uitvoering Onderwijs hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar de eerste effecten van de invoering van de Wet studievoorschot. Dit achtergronddocument geeft een uitgebreide beschrijving van het onderzoek, dat ten grondslag ligt aan de bijbehorende Policy Brief.