Search results

There are 12 search results.
May 18, 2022

Can skill differences explain the gap in the track recommendation by socio-economic status?

Tracking early in the school career can influence a student's further educational path significantly. We study the track advice at the end of primary school in the Netherlands, where teachers give a track advice based on a student's previous performance and their impression of the student's ability.

children at school
May 12, 2022

Niet-gebruik van de aanvullende beurs in het mbo

In 2019 had meer dan de helft van de mbo-studenten die in aanmerking kwamen voor studiefinanciering recht op een aanvullende beurs. Ruim een kwart (26,5%) van deze studenten maakte hiervan echter geen gebruik.

No title
October 7, 2021

Mechanismen om leerlingen over scholen te verdelen

De academische literatuur kent verschillende mechanismen om plekken op scholen over leerlingen te verdelen, wanneer er meer animo is voor bepaalde scholen dan plaatsen. Dit achtergronddocument beschrijft de kenmerken...

October 7, 2021

Beschermen van gelijke toegang tot scholen

Centrale coördinatie en betere informatievoorziening richting ouders kunnen ervoor zorgen dat alle kinderen gelijke kans hebben om op hun voorkeursschool terecht te komen.

No title
December 17, 2020

Ongelijkheid van het jonge kind

Kinderen van ouders met een lager inkomen of opleidingsniveau beginnen al voor de basisschool met een achterstand en zij halen die gedurende hun schoolloopbaan niet in.

No title
December 17, 2020

Data, methoden en literatuuroverzicht

De notitie “Ongelijkheid jonge kind” onderzoekt de ontwikkeling van ongelijkheid in vaardigheden vanaf jonge leeftijd in Nederland. Hierbij worden kinderen van verschillenden groepen met elkaar vergelijken, met name...

December 17, 2020

Attrition and sample selection in the pre-COOL and COOL studies

The Dutch notitie “Ongelijkheid van het jonge kind” documents and discusses differences in achievement across various (socio-economic) groups in the Netherlands. The empirical results are based on data from the...

December 2, 2020

Niet-gebruik van de aanvullende beurs

Kwart van rechthebbende studenten maakt geen gebruik van aanvullende beurs.

No title
July 9, 2020

Effect schrappen centraal examen zonder aanvullende maatregelen

Door het schrappen van de centrale eindexamens vanwege de coronacrisis zou de einduitslag van ongeveer 8% van de leerlingen veranderd zijn als er geen extra maatregelen waren genomen.

No title
July 6, 2020

Schrappen eindtoets groep 8 kan ongelijkheid vergroten

Door het schrappen van de eindtoets vanwege de coronacrisis lopen zonder verder ingrijpen naar schatting 14 duizend leerlingen dit jaar een hoger schooladvies mis.

No title