Search results

There are 6 search results.
November 20, 2018

Verkenning naar eenduidige indicatoren kinderarmoede

Het kabinet heeft het Centraal Planbureau (CPB), het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verzocht om gezamenlijk te onderzoeken of het mogelijk is tot eenduidige armoede-indicatoren te komen die bruikbaar zijn voor een eventuele reductiedoelstelling voor armoede onder kinderen.

June 8, 2018

Doorrekening varianten aanpassing aflossingseis

Naar aanleiding van de motie Snels/Dijkgraaf (34 819 nr. 14) heeft het ministerie van Financiën het CPB verzocht om een aantal effecten in kaart te brengen voor acht varianten waarin de aflossingseis wordt versoepeld.

April 17, 2018

Position paper Hoofdlijnennotitie Loondispensatie Participatiewet

Op verzoek van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid neemt het Centraal Planbureau (CPB) deel aan het rondetafelgesprek over de invoering van loondispensatie in de Participatiewet, zoals op hoofdlijnen beschreven door de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

February 15, 2018

Eenverdieners onder druk

Het verschil in belastingdruk voor een- en tweeverdieners is sterk opgelopen. De vraag rijst of een verdere stijging wenselijk is met het oog op gelijkheid en doelmatigheid. Door voorgenomen beleidsmaatregelen loopt het verschil in belastingdruk voor een- en tweeverdieners in de toekomst verder op.

February 15, 2018

De belastingdruk van een- en tweeverdieners vanaf 2005

Een intertemporele en internationale analyse van de belastingdruk voor paren in Nederland.In dit achtergronddocument analyseren we de belastingdruk van een- en tweeverdieners in Nederland.

February 15, 2018

Optimal Taxation of Secondary Earners in the Netherlands: Has Equity Lost Ground?

The Netherlands witnessed major reforms in the taxation of (potential) secondary earners over the past decade. Using the inverse-optimal method of optimal taxation we recover the implicit social welfare weights of single- and dual-earner couples over time. The social welfare weights are grosso modo well-behaved before the reforms.