Search results
Bijdrage aan het rondetafelgesprek over alternatieven voor het toeslagenstelsel
Publication (in Dutch only)Er zijn zeker alternatieven voor het huidige toeslagenstelsel. Maar geen van alle door het Centraal Planbureau onderzochte opties is de volmaakte oplossing. Bij veel van de alternatieven is bijvoorbeeld minder maatwerk in de inkomensondersteuning mogelijk. Dat gaat het CPB inbrengen bij het rondetafelgesprek over alternatieven voor het toeslagenstelsel, waar het CPB op verzoek van de vaste commissie voor Financiën aan deelneemt. Als input voor het gesprek heeft het CPB een notitie geschreven, waarin de voor- en nadelen van het huidige toeslagenstelsel en enkele veelgenoemde alternatieven besproken worden. →
Uitkeringselasticiteiten werkloosheid
Publication (in Dutch only)Dit achtergronddocument, behorende bij Kansrijk arbeidsmarktbeleid update sociale zekerheid, gaat over de uitkeringselasticiteit: het verband tussen hoogte en duur van de WW-uitkering en het aantal uitkeringsgerechtigden in de WW. Over dit verband in Nederland is relatief weinig bekend. De uitkeringselasticiteit is voor het CPB van belang voor het doorrekenen van beleidsmaatregelen, zoals deze onder andere in verkiezingsprogramma’s voorkomen. →
Uitkeringselasticiteiten arbeidsongeschiktheid
Publication (in Dutch only)Dit achtergronddocument, behorende bij Kansrijk arbeidsmarktbeleid update sociale zekerheid, gaat over de uitkeringselasticiteiten arbeidsongeschiktheid. Het Nederlandse arbeidsongeschiktheidsstelsel is in de afgelopen decennia ingrijpend hervormd. Met de invoering van de Wet verbetering poortwachter zijn de toelatingseisen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering verscherpt: werkgevers en werknemers moeten aan re-integratieverplichtingen voldoen, als voorwaarde om na twee jaar een WIA-aanvraag te doen (tot 2004 was dit één jaar). Een werknemer moet twee jaar in de ziektewet zitten voordat hij een arbeidsongeschiktheidsuitkering kan aanvragen. Bovendien is de werkgever verplicht om het loon van zieke werknemers door te betalen en betaalt hij een hogere premie als er meer werknemers uitstromen naar de WIA. Hierdoor is er een flinke prikkel om het ziekteverzuim van werknemers te beperken en daarmee ook de potentiële AO-instroom. Sindsdien is de instroom in de AO dan ook substantieel gedaald. →
Raming van het bijstandsvolume in de MEV 2020
Publication (in Dutch only)Het CPB raamt het gemiddelde aantal bijstandsuitkeringen op 365 duizend in 2019. Dit is een daling van 15 duizend uitkeringen ten opzichte van het gerealiseerde volume in 2018. Aan de ene kant heeft de daling van de werkloosheid in 2018 en 2019 een neerwaarts effect op het aantal bijstandsuitkeringen. Aan de andere kant hebben beleidseffecten en de instroom van vluchtelingen een opwaarts effect. Naar verwachting daalt het aantal uitkeringen in 2020 niet meer, maar blijft het op hetzelfde niveau (365 duizend). →
Certificering AOW-leeftijdsvertraging: effect op bijstand
Publication (in Dutch only)Neutraal en redelijk. Dat is de conclusie van een certificering door het CPB van de beleidsraming van het ministerie van SZW over het effect van de minder snelle verhoging van de AOW-leeftijd. Het betreft de maatregel van het ministerie: ‘Effect op de bijstand van de temporisering van de verhoging van de AOW-leeftijd als gevolg van het pensioenakkoord’. Het CPB heeft de raming van de budgettaire effecten van de maatregel gecertificeerd. De mate van onzekerheid voor de maatregel schat het CPB in als ‘laag’. →