Search results

There are 23 search results.
July 6, 2020

Schrappen eindtoets groep 8 kan ongelijkheid vergroten

Publication (in Dutch only)

Door het schrappen van de eindtoets vanwege de coronacrisis lopen zonder verder ingrijpen naar schatting 14 duizend leerlingen dit jaar een hoger schooladvies mis.

June 26, 2020

Crisis op de arbeidsmarkt: wie zitten in de gevarenzone?

Publication (in Dutch only)

Baanverlies door crisis raakt vooral mensen met een beperkt vangnet.

June 26, 2020

Crisis op de arbeidsmarkt: additionele analyses en achtergrondinformatie

Publication (in Dutch only)

In dit achtergronddocument bij de publicatie ‘Crisis op de arbeidsmarkt: wie zitten in de gevarenzone?’ laten we gevoeligheidsanalyses en extra data zien. We laten zien dat onze resultaten voor wat betreft de impact op de verdeling niet afhangen van de gekozen definitie om te bepalen wie er de grootste kans heeft om geraakt te worden door de coronacrisis op de arbeidsmarkt.

May 28, 2020

Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update actief arbeidsmarktbeleid

Publication (in Dutch only)

Update actief arbeidsmarktbeleid. Dit betreft beleid gericht op het activeren van personen naar werk, zoals begeleiding, scholing, financiële prikkels of directe baancreatie.

January 30, 2020

Stromen en ongelijkheid op de arbeidsmarkt

Publication (in Dutch only)

De Nederlandse arbeidsmarkt is in de afgelopen twintig jaar niet dynamischer geworden. Er lijkt eerder sprake te zijn van een lichte afname in dynamiek, mogelijk gedreven door de vergrijzing van de beroepsgeschikte bevolking: ouderen bewegen minder vaak op de arbeidsmarkt dan jongeren. Als we verder inzoomen op de transities die mensen maken, zien we wel dat sommige transities van en naar de arbeidsmarkt, zoals vanuit WW of bijstand naar werk, nu vaker of juist minder vaak voorkomen.

April 2, 2019

Eindtoets draagt bij aan beter passend schooladvies

Pressrelease (in Dutch only)

De eindtoets voor leerlingen in groep 8 van de basisschool kan wel degelijk bijdragen aan een schooladvies dat beter past bij het niveau van het kind. Leerlingen van wie het schooladvies ondanks een betere eindtoets niet wordt bijgesteld, wisselen op de middelbare school vaker van niveau ten opzichte van hun schooladvies. Dit suggereert dat plaatsing op de middelbare school beter is als de informatie uit de eindtoets wordt benut. Dit staat in de publicatie ‘De waarde van eindtoetsen in het primair onderwijs’ van het Centraal Planbureau.

April 2, 2019

Eindtoets draagt bij aan beter passend schooladvies

Publication (in Dutch only)

De eindtoets voor leerlingen in groep 8 van de basisschool kan wel degelijk bijdragen aan een schooladvies dat beter past bij het niveau van het kind.

February 20, 2019

Do parents work more when children start school? Evidence from the Netherlands

Publication

When children start school, parents save time and/or money. In this paper, we empirically examine the impact of these changes to the family's budget constraint on parents' working hours. Labor supply is theoretically expected to increase for parents who used to spend time taking care of their children, but to decrease for fulltime working parents because of an income effect: child care expenses drop.

February 14, 2019

Automatic Reaction – What Happens to Workers at Firms that Automate?

Publication

We find that automation increases the probability to leave the firm by 8 percentage points.

Image for Automatic Reaction – What Happens to Workers at Firms that Automate?
October 31, 2018

Verdringing op de arbeidsmarkt, beschrijving en beleving

Publication (in Dutch only)

Verdringing is een begrip dat mensen vaak en snel in de mond nemen en waar ook veel meningsverschil en spraakverwarring over bestaat. Het is geen neutraal begrip; het klinkt negatief. De één neemt de baan in van een ander en dat impliceert voor veel mensen een probleem. Maar wat als die ander na verloop van tijd een andere baan vindt, spreken we dan nog steeds van verdringing? Of wat als de baan van de één niet altijd in de plaats komt van de baan van een ander? Daarom is inzicht in het bestaan van verdringing en de mechanismen essentieel.