Search results

There are 135 search results.
May 28, 2020

Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update actief arbeidsmarktbeleid

Publication (in Dutch only)

Update actief arbeidsmarktbeleid. Dit betreft beleid gericht op het activeren van personen naar werk, zoals begeleiding, scholing, financiële prikkels of directe baancreatie.

May 28, 2020

Evaluation experiments for social assistance benefit recipients: Effects on the job finding rate

Publication

Effects on the job finding rate.

Image for Evaluation experiments for social assistance benefit recipients: Effects on the job finding rate
May 19, 2020

Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update sociale zekerheid

Publication (in Dutch only)

De hoogte van een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft minder invloed op het aantal mensen met zo’n uitkering sinds de toelatingseisen strenger zijn gemaakt.

May 19, 2020

Uitkeringselasticiteiten werkloosheid

Publication (in Dutch only)

Dit achtergronddocument, behorende bij Kansrijk arbeidsmarktbeleid update sociale zekerheid, gaat over de uitkeringselasticiteit: het verband tussen hoogte en duur van de WW-uitkering en het aantal uitkeringsgerechtigden in de WW. Over dit verband in Nederland is relatief weinig bekend. De uitkeringselasticiteit is voor het CPB van belang voor het doorrekenen van beleidsmaatregelen, zoals deze onder andere in verkiezingsprogramma’s voorkomen.

May 19, 2020

Uitkeringselasticiteiten arbeidsongeschiktheid

Publication (in Dutch only)

Dit achtergronddocument, behorende bij Kansrijk arbeidsmarktbeleid update sociale zekerheid, gaat over de uitkeringselasticiteiten arbeidsongeschiktheid. Het Nederlandse arbeidsongeschiktheidsstelsel is in de afgelopen decennia ingrijpend hervormd. Met de invoering van de Wet verbetering poortwachter zijn de toelatingseisen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering verscherpt: werkgevers en werknemers moeten aan re-integratieverplichtingen voldoen, als voorwaarde om na twee jaar een WIA-aanvraag te doen (tot 2004 was dit één jaar). Een werknemer moet twee jaar in de ziektewet zitten voordat hij een arbeidsongeschiktheidsuitkering kan aanvragen. Bovendien is de werkgever verplicht om het loon van zieke werknemers door te betalen en betaalt hij een hogere premie als er meer werknemers uitstromen naar de WIA. Hierdoor is er een flinke prikkel om het ziekteverzuim van werknemers te beperken en daarmee ook de potentiële AO-instroom. Sindsdien is de instroom in de AO dan ook substantieel gedaald.

May 19, 2020

Kleiner effect hoogte uitkering op aantal mensen in WIA

Pressrelease (in Dutch only)

De hoogte van een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft minder invloed op het aantal mensen met zo’n uitkering sinds de toelatingseisen strenger zijn gemaakt. Als een WIA-uitkering 10% verlaagd wordt, neemt het aantal WIA-uitkeringen met 5% af. Bij een verhoging is het effect precies omgekeerd. Deze effecten zijn gehalveerd ten opzichte van de vorige doorrekeningen van het Centraal Planbureau (CPB) uit 2015. Het effect is het grootst bij gedeeltelijk arbeidsongeschikten. Op het aantal volledig en duurzaam arbeidsongeschikten, die een IVA- of Wajong-uitkering hebben, heeft de hoogte van de uitkering nauwelijks invloed. Dit staat in de update van het hoofdstuk Sociale zekerheid van de publicatie Kansrijk arbeidsmarktbeleid die het CPB zojuist heeft gepubliceerd.

May 14, 2020

Arbeidsmarkt: sterke daling gewerkte uren

Publication (in Dutch only)

Eind maart werd er gemiddeld 13% minder uren per week gewerkt dan begin maart. In april is deze daling gestabiliseerd.

May 14, 2020

Arbeidsmarktmonitor mei 2020

Publication (in Dutch only)

De CPB arbeidsmarktmonitor geeft een overzicht van de meest recente cijfers van een groot aantal arbeidsmarktvariabelen, en het verloop in de afgelopen decennia. De monitor, met cijfers van het CBS en het UWV, dient als achtergrondinformatie bij de CPB-ramingen en coronapublicaties over de arbeidsmarkt.

May 14, 2020

Historische daling gewerkte uren

Pressrelease (in Dutch only)

Sinds het begin van de contactbeperkende maatregelen is het aantal gewerkte uren historisch sterk gedaald. Dit meldt het CPB in de vandaag verschenen publicatie over de ontwikkeling op de arbeidsmarkt tijdens de coronacrisis. Eind maart werd er gemiddeld 13% minder uren per week gewerkt dan begin maart. In april is deze daling gestabiliseerd, zo blijkt uit enquêtegegevens van het LISS-panel. De daling in gewerkte uren is groter dan in voorgaande recessies, door de lockdown.

April 30, 2020

Arbeidsaanbodeffecten van beleidsvarianten uit het IBO Toeslagen

Publication (in Dutch only)

Op verzoek van de Werkgroep IBO Toeslagen heeft het CPB de structurele arbeidsaanbodeffecten van vier beleidsvarianten berekend. Deze beleidsvarianten betreffen het invoeren van een basisbehoeftentoeslag ter vervanging van de zorgtoeslag, huurtoeslag en het kindgebonden budget; het samenvoegen van het kindgebonden budget met de kinderbijslag; het invoeren van een inkomensonafhankelijke zorgtoeslag; en een schuif van de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) naar de kinderopvangtoeslag. Alle beleidsvarianten zijn budgetneutraal vormgegeven.