Search results

There are 140 search results.
June 26, 2020

Crisis op de arbeidsmarkt: wie zitten in de gevarenzone?

Publication (in Dutch only)

Baanverlies door crisis raakt vooral mensen met een beperkt vangnet.

June 26, 2020

Crisis op de arbeidsmarkt: additionele analyses en achtergrondinformatie

Publication (in Dutch only)

In dit achtergronddocument bij de publicatie ‘Crisis op de arbeidsmarkt: wie zitten in de gevarenzone?’ laten we gevoeligheidsanalyses en extra data zien. We laten zien dat onze resultaten voor wat betreft de impact op de verdeling niet afhangen van de gekozen definitie om te bepalen wie er de grootste kans heeft om geraakt te worden door de coronacrisis op de arbeidsmarkt.

June 26, 2020

Baanverlies door crisis raakt vooral mensen met een beperkt vangnet

Pressrelease (in Dutch only)

Mensen met de grootste kans om hun werk te verliezen door de coronacrisis, hebben vaak weinig ander huishoudinkomen of spaargeld om op terug te vallen. In de gevarenzone zitten volgens het Centraal Planbureau (CPB) vooral mensen zonder vast contract in sectoren waar het aantal vacatures sterk is gedaald, zoals de horeca of detailhandel. Dit staat in de zojuist verschenen publicatie ‘Crisis op de arbeidsmarkt: wie zitten in de gevarenzone?’ van het CPB.

June 12, 2020

Arbeidsmarkt: Historische daling werkzame personen, maar internationaal gezien beperkt

Publication (in Dutch only)

Historische daling aantal werkenden is internationaal gezien beperkt: samenhang met beleid

June 12, 2020

Historische daling aantal werkenden is internationaal gezien beperkt: samenhang met beleid

Pressrelease (in Dutch only)

De historisch sterke daling in het aantal werkzame personen in Nederland in april is vanuit internationaal perspectief beperkt. De daling in het aantal werkzame personen was relatief beperkt in landen die hebben ingezet op werktijdverkorting in combinatie met relatief strikte ontslagbescherming, zoals Nederland. Dit meldt het Centraal Planbureau (CPB) in de vandaag verschenen publicatie over de ontwikkeling op de arbeidsmarkt tijdens de coronacrisis.

May 28, 2020

Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update actief arbeidsmarktbeleid

Publication (in Dutch only)

Update actief arbeidsmarktbeleid. Dit betreft beleid gericht op het activeren van personen naar werk, zoals begeleiding, scholing, financiële prikkels of directe baancreatie.

May 28, 2020

Evaluation experiments for social assistance benefit recipients: Effects on the job finding rate

Publication

Effects on the job finding rate.

Image for Evaluation experiments for social assistance benefit recipients: Effects on the job finding rate
May 19, 2020

Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update sociale zekerheid

Publication (in Dutch only)

De hoogte van een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft minder invloed op het aantal mensen met zo’n uitkering sinds de toelatingseisen strenger zijn gemaakt.

May 19, 2020

Uitkeringselasticiteiten werkloosheid

Publication (in Dutch only)

Dit achtergronddocument, behorende bij Kansrijk arbeidsmarktbeleid update sociale zekerheid, gaat over de uitkeringselasticiteit: het verband tussen hoogte en duur van de WW-uitkering en het aantal uitkeringsgerechtigden in de WW. Over dit verband in Nederland is relatief weinig bekend. De uitkeringselasticiteit is voor het CPB van belang voor het doorrekenen van beleidsmaatregelen, zoals deze onder andere in verkiezingsprogramma’s voorkomen.

May 19, 2020

Uitkeringselasticiteiten arbeidsongeschiktheid

Publication (in Dutch only)

Dit achtergronddocument, behorende bij Kansrijk arbeidsmarktbeleid update sociale zekerheid, gaat over de uitkeringselasticiteiten arbeidsongeschiktheid. Het Nederlandse arbeidsongeschiktheidsstelsel is in de afgelopen decennia ingrijpend hervormd. Met de invoering van de Wet verbetering poortwachter zijn de toelatingseisen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering verscherpt: werkgevers en werknemers moeten aan re-integratieverplichtingen voldoen, als voorwaarde om na twee jaar een WIA-aanvraag te doen (tot 2004 was dit één jaar). Een werknemer moet twee jaar in de ziektewet zitten voordat hij een arbeidsongeschiktheidsuitkering kan aanvragen. Bovendien is de werkgever verplicht om het loon van zieke werknemers door te betalen en betaalt hij een hogere premie als er meer werknemers uitstromen naar de WIA. Hierdoor is er een flinke prikkel om het ziekteverzuim van werknemers te beperken en daarmee ook de potentiële AO-instroom. Sindsdien is de instroom in de AO dan ook substantieel gedaald.