Search results

There are 19 search results.
February 5, 2019

Second Opinion Kentallen Kosten-Batenanalyse (KKBA) Velsen Energiehaven IJmond

Publication (in Dutch only)

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de Kentallen Kosten-BatenAnalyse (KKBA) ‘Velsen Energiehaven IJmond’ van Rho Adviseurs. Het is op basis van de KKBA niet te zeggen of de investering in de aanleg van de Energiehaven maatschappelijk rendabel zal zijn. Ook is niet aan te geven welke van de varianten de voorkeur verdient.

November 28, 2018

MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?

Publication (in Dutch only)

Om de bereikbaarheid te vergroten zijn naast de traditionele maatregelen van aanleg en uitbreiding van weg en spoor (‘inframaatregelen’) ook zogeheten niet-infrastructurele maatregelen mogelijk.

January 24, 2018

Should CBA’s include a correction for the marginal excess burden of taxation?

Publication

According to economic theory, taxation drives a wedge between private and public benefits, which distorts labour supply, consumption and investment and leads to loss of welfare.

January 19, 2018

Second Opinion MKBA Rivierverruiming IJssel en Waal-Merwedes Rapportage ronde 2

Publication (in Dutch only)

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de door Ecorys opgestelde maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) Rivierverruiming IJssel en Waal-Merwedes. De MKBA wordt in drie ronden uitgevoerd. De door het CPB beoordeelde rapportage betreft ‘ronde 2’ van de IJssel en Waal-Merwedes. De CPB-notitie vormt input voor de derde en laatste ronde van de MKBA.

December 5, 2017

Hoe omgaan met flexibiliteit in infrastructuurbeleid en MKBA's infrastructuur?

Publication (in Dutch only)

De Nederlandse infrastructuur voor wegen, spoor en water is van hoge kwaliteit, mede door een lange traditie van meerjarige planning en besluitvorming. Ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto en de energie-transitie hebben de toekomst onzekerder gemaakt. Hierdoor is het risico om achteraf gezien verkeerde investeringen in infrastructuur te doen aanzienlijk vergroot.

October 10, 2017

Distributionally Weighted Cost-Benefit Analysis: From Theory to Practice

Publication

In CBA practices around the world, benefits are valued regardless of to whom they accrue. This disregards basic economic principles, like declining marginal utility of income, or inequality aversion. This paper argues that if redistribution matters, net benefits must be aggregated using a distributionally weighted CBA.

September 20, 2017

Advies over de te hanteren discontovoet voor de MKBA Rivierverruiming

Publication (in Dutch only)

De projectdirectie van de MKBA Rivierverruiming en dijkversterking heeft het CPB verzocht om te adviseren over de te hanteren discontovoet voor deze MKBA.

February 20, 2017

Beoordelingssystematiek zoetwaterbeschikbaarheid

Publication (in Dutch only)

Rijkswaterstaat heeft het CPB gevraagd de toepasbaarheid van een methodologie om maatregelen op het terrein van zoetwaterbeschikbaarheid te beoordelen en de relatie met MKBA’s te toetsen.

December 6, 2016

Valuation of CO2 emissions in CBA: implications of the scenario study Welfare, Prosperity and the Human Environment

Publication

The scenario study Welfare, Prosperity and the Human Environment (WLO ) forecasts long-term developments on four topics, climate being one of them. The study’s climate scenarios have been constructed taking into account various ways of international collaboration on the climate issue around the world. The WLO climate scenarios are characterised by a CO2 emission budget for the rest of the century and an associated CO2 emission reduction target.

May 12, 2016

Kansrijk Mobiliteitsbeleid

Publication (in Dutch only)

Het personen- en goederenvervoer blijven de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen.