Search results

There are 10 search results.
September 5, 2019

De economische effecten van internationalisering in het hoger onderwijs en mbo

Publication (in Dutch only)

Buitenlandse studenten die in Nederland komen studeren, brengen meer baten dan kosten met zich mee voor de Rijksbegroting.

May 28, 2019

Experimenting with dropout prevention policies

Publication

School dropout rates did not decrease significantly in three randomized controlled trials (RCTs) in Dutch vocational training colleges.

February 19, 2019

Verschillen in leerresultaten tussen basisscholen

Publication (in Dutch only)

De gemiddelde cito-score van een basisschool in een bepaald jaar hangt slechts deels samen met de kwaliteit van de school.

January 16, 2019

Monitor impuls leraren tekortvakken

Publication (in Dutch only)

Het kabinet Rutte II besloot in zijn kabinetsperiode om in de periode 2013-2016 eenmalig 100 miljoen euro extra uit te geven om de kwaliteit en kwantiteit van het lerarencorps te verbeteren, met name voor tekortvakken. Deze notitie, geschreven in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), geeft een overkoepelend beeld van de impuls leraren tekortvakken (kortweg: impuls). Het is een overzicht van alle evaluaties/studies die zijn uitgevoerd door verschillende onderzoekers naar (onderdelen van) de impuls.

November 29, 2018

Second opinion nieuw verdeelmodel voor middelen voor leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs

Publication (in Dutch only)

Het bestaande verdeelmodel voor middelen voor leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro) is niet toekomstbestendig.

June 6, 2018

Effectieve interventies leerachterstanden in het primair onderwijs

Publication (in Dutch only)

Welke interventies zijn het meest effectief om in te zetten bij kinderen met (risico op) een leerachterstand, rekening houdend met de achtergrond van het kind?

June 6, 2018

Bewezen (in)effectieve maatregelen tegen leerachterstanden in het primair onderwijs

Publication (in Dutch only)

Dit is een CPB Achtergronddocument bij de notitie ‘effectieve interventies leerachterstanden in het primair onderwijs’. Waar de notitie beoogt om een toegankelijk en handzaam kompas te zijn, biedt dit achtergronddocument meer detail. Dit achtergronddocument behandelt de literatuur die gaat over het voorkomen en inlopen van leerachterstanden in het primair onderwijs, om antwoord te geven op de vraag welke interventies het meest effectief zijn om in te zetten bij kinderen met (risico op) een leerachterstand, rekening houdend met de achtergrond van het kind.

April 4, 2017

Knowledge diffusion across regions and countries: evidence from patent citations

Publication

We study knowledge spillovers from European universities and other research organizations using data from patent citations at the EPO.

March 30, 2017

Are good researchers also good teachers? The relationship between research quality and teaching quality

Publication

This study aims to analyse the relationship between research quality and teaching quality.

February 24, 2017

Paden naar Leraarschap

Publication (in Dutch only)

Deze CPB Notitie brengt de verschillende paden naar leraarschap in kaart. Het maakt onderdeel uit van het overkoepelende project Monitor Impuls Leraren Tekortvakken dat het Centraal Planbureau uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW.