Search results

There are 14 search results.
September 5, 2019

De economische effecten van internationalisering in het hoger onderwijs en mbo

Publication (in Dutch only)

Buitenlandse studenten die in Nederland komen studeren, brengen meer baten dan kosten met zich mee voor de Rijksbegroting.

May 28, 2019

Experimenting with dropout prevention policies

Publication

School dropout rates did not decrease significantly in three randomized controlled trials (RCTs) in Dutch vocational training colleges.

July 13, 2018

Kosten en baten van de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo

Publication (in Dutch only)

Deze CPB-notitie brengt, op verzoek van het ministerie van OCW in reactie op de motie Wiersma c.s. (kamerstuk 31524, nr. 326 ), de kosten en baten in kaart van de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het middelbaar beroepsonderwijs en zet deze af tegen de beroepsopleidende leerweg (bol) en doet dat voor werkgevers, studenten, mbo-instellingen en de overheid.

March 23, 2018

Decennium onderwijs- en arbeidsmarktcarrières cohort 2006

Publication (in Dutch only)

Deze rapportage is een achtergronddocument dat hoort bij de CPB Notitie ‘waarde van een startkwalificatie op de arbeidsmarkt‘. Waar de notitie zich concentreert op de hoofdvragen, beschrijft dit achtergronddocument veel details. Het geeft een uitgebreid overzicht van de onderwijs- en arbeidsmarktloopbanen van jongeren. Deze loopbanen hebben we gesorteerd per vooropleiding in het voortgezet onderwijs.

February 14, 2018

Do paid teacher trainee programs lead to additional teachers in secondary education? A Regression Discontinuity Analysis

Publication

This paper evaluates the quantitative effects of two teacher traineeships that were implemented in the Netherlands to address shortages of fully qualified teachers in secondary education. Applying a fuzzy regression discontinuity design, we estimate the effects of being selected to participate in one of the traineeships. We find no significant local average treatment effects of being selected on the probabilities of enrolling into academic teacher training, obtaining a full teaching qualification, and on working in education, although the point estimates are positive for the first two outcome variables.

February 8, 2018

Waarde van een startkwalificatie op de arbeidsmarkt

Publication (in Dutch only)

Deze studie verkent de rol van de startkwalificatie bij het optimaliseren van de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt voor mbo-studenten. Hierbij proberen we de volgende vragen te beantwoorden: 1. Doen jongeren met een startkwalificatie het beter op de arbeidsmarkt? 2. Vallen jongeren die al een startkwalificatie hebben gehaald vaker uit? Een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo2-, havo- of vwo-niveau.

April 26, 2017

Een empirische evaluatie van het onderwijsachterstandenbeleid in het primair en voortgezet onderwijs

Publication (in Dutch only)

Het CPB is door het Ministerie van OCW gevraagd het Nederlandse onderwijsachterstandenbeleid in het primair en voortgezet onderwijs empirisch te evalueren.

December 14, 2016

The Effects of Additional Study Choice Activities: Evidence from a Randomized Controlled Trial

Publication

This paper analyses the eff ect of additional study choice activities on the probability that subscribers withdraw from the study field of their preference before the study actually commences, as well as on the study performance of students who actually start with the study.

November 3, 2016

Gebruik aftrekpost scholingsuitgaven per inkomensgroep

Publication (in Dutch only)

In juli van dit jaar heeft het CPB op verzoek van de ministeries van OCW, SZW en Financiën de notitie ‘Evaluatie aftrekpost scholingsuitgaven’ opgeleverd. Het Ministerie van OCW heeft het CPB deze week aanvullende informatie verzocht over de aftrekpost scholingsuitgaven.

October 6, 2016

Lonen van bbl-leerlingen en het wettelijk minimumjeugdloon

Publication (in Dutch only)

Deze CPB Notitie beschrijft de lonen van huidige mbo-leerlingen uit de beroepsbegeleidende leerweg (bbl’ers). Daarbij staat het uurloon op de leerwerkplek centraal.