Search results

There are 9 search results.
November 29, 2018

Second opinion nieuw verdeelmodel voor middelen voor leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs

Het bestaande verdeelmodel voor middelen voor leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro) is niet toekomstbestendig.

September 3, 2018

The scope of the external return to higher education

This article examines whether the productivity spillovers from a large share of highly educated workers occur within regions, sectors and/or firms. To distinguish between these possibilities, I follow a two-stage procedure to estimate a Mincerian wage equation using matched employer-employee panel data on individual earnings and educational attainment.

July 13, 2018

Kosten en baten van de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo

Deze CPB-notitie brengt, op verzoek van het ministerie van OCW in reactie op de motie Wiersma c.s. (kamerstuk 31524, nr. 326 ), de kosten en baten in kaart van de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het middelbaar beroepsonderwijs en zet deze af tegen de beroepsopleidende leerweg (bol) en doet dat voor werkgevers, studenten, mbo-instellingen en de overheid.

June 6, 2018

Effectieve interventies leerachterstanden in het primair onderwijs

Welke interventies zijn het meest effectief om in te zetten bij kinderen met (risico op) een leerachterstand, rekening houdend met de achtergrond van het kind?

June 6, 2018

Bewezen (in)effectieve maatregelen tegen leerachterstanden in het primair onderwijs

Dit is een CPB Achtergronddocument bij de notitie ‘effectieve interventies leerachterstanden in het primair onderwijs’. Waar de notitie beoogt om een toegankelijk en handzaam kompas te zijn, biedt dit achtergronddocument meer detail. Dit achtergronddocument behandelt de literatuur die gaat over het voorkomen en inlopen van leerachterstanden in het primair onderwijs, om antwoord te geven op de vraag welke interventies het meest effectief zijn om in te zetten bij kinderen met (risico op) een leerachterstand, rekening houdend met de achtergrond van het kind.

March 23, 2018

Decennium onderwijs- en arbeidsmarktcarrières cohort 2006

Deze rapportage is een achtergronddocument dat hoort bij de CPB Notitie ‘waarde van een startkwalificatie op de arbeidsmarkt‘. Waar de notitie zich concentreert op de hoofdvragen, beschrijft dit achtergronddocument veel details. Het geeft een uitgebreid overzicht van de onderwijs- en arbeidsmarktloopbanen van jongeren. Deze loopbanen hebben we gesorteerd per vooropleiding in het voortgezet onderwijs.

February 14, 2018

Do paid teacher trainee programs lead to additional teachers in secondary education? A Regression Discontinuity Analysis

This paper evaluates the quantitative effects of two teacher traineeships that were implemented in the Netherlands to address shortages of fully qualified teachers in secondary education. Applying a fuzzy regression discontinuity design, we estimate the effects of being selected to participate in one of the traineeships. We find no significant local average treatment effects of being selected on the probabilities of enrolling into academic teacher training, obtaining a full teaching qualification, and on working in education, although the point estimates are positive for the first two outcome variables.

February 8, 2018

Waarde van een startkwalificatie op de arbeidsmarkt

Deze studie verkent de rol van de startkwalificatie bij het optimaliseren van de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt voor mbo-studenten. Hierbij proberen we de volgende vragen te beantwoorden: 1. Doen jongeren met een startkwalificatie het beter op de arbeidsmarkt? 2. Vallen jongeren die al een startkwalificatie hebben gehaald vaker uit? Een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo2-, havo- of vwo-niveau.

January 30, 2018

Opties voor de toekenning van onderzoeksbeurzen

De efficiëntie van het selectieproces voor de toekenning van onderzoeksbeurzen in de wetenschap staat onder druk. Het verdient aanbeveling om experimenten uit te voeren met maatregelen die de kosten van het selectieproces kunnen verkleinen en/of de kwaliteit van het gehonoreerde onderzoek kunnen vergroten.