Kopafbeelding perscentrum CPB

Anonimiteit op digitale platforms tegengaan

Gepubliceerd: 15 december 2017

Amazon, Facebook, Google en andere digitale platforms groeiden in korte tijd uit tot de grootste bedrijven ter wereld. De overheid kan beter niet te lang wachten met het nemen van maatregelen om digitale platforms transparanter te maken. Zo kan de overheid anonimiteit op de platforms tegengaan. Dit staat in de zojuist verschenen publicatie ‘Scientia potentia est: de opkomst van de makelaar voor alles’ van het Centraal Planbureau (CPB).

Het CPB noemt zes maatregelen die de overheid kan nemen om de risico’s van het doorgeven van misleidende informatie door platforms te beperken:

  • Maak transparant hoe het platform informatie prioriteert. 
  • Markeer en filter schadelijke informatie. Platforms kunnen verplicht worden om berichten met ongewenste of schadelijke informatie te markeren of te filteren. 
  • Faciliteer gebruikersfeedback. Als gebruikers inzicht hebben in de feedback van andere gebruikers kunnen zij zich een beter oordeel vormen over de betrouwbaarheid van informatie.
  • Creëer een recht op een verified account voor iedere gebruiker. Als gebruikers weten hoe het platform de berichten rangschikt en presenteert, kunnen zij de betrouwbaarheid beter inschatten.
  • Stel een voorschrift op dat politieke advertenties herkenbaar en niet-gepersonaliseerd moeten zijn. Dat laatste kan worden opgevat als zendtijd voor politieke partijen voor platforms.
  • Voer een vergunningenstelsel in voor digitale platforms, zodat duidelijk is aan welke vereisten ze moeten voldoen. Vervolgens kan daarop worden gehandhaafd.
     

Deel deze pagina