Publicaties


26 maart 2024

Effecten eerste schooljaar arbeidsmarkttoelage Nationaal Programma Onderwijs

De arbeidsmarkttoelage voor ‘achterstandsscholen’ heeft in 2021/2022, het eerste jaar na de invoering, geen groot effect gehad op de instroom, uitstroom en het behoud van leraren op deze scholen.

Docent voor de klas
12 juli 2023

Publieke onderwijsuitgaven over de levensloop

De gemiddelde jaarlijkse onderwijsuitgaven lopen tijdens de basisschoolperiode geleidelijk op en pieken in de levensfase twaalf tot en met zestien jaar met gemiddeld bijna 10.700 euro per jaar per persoon. De verdeling van de onderwijsuitgaven per levensfase sluit op hoofdlijnen goed aan bij wetenschappelijke inzichten over de opbrengsten van die investeringen.

schoolklas
29 juni 2023

Kwantificering van het niet-gebruik van de aanvullende beurs

In deze studie berekenen we het niet-gebruik van de aanvullende beurs voor eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs. De aanvullende beurs is bedoeld voor het financieel ondersteunen van studenten met ouders met een lager inkomen. Hiermee wil de overheid de toegankelijkheid van het onderwijs waarborgen.

foto van studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam
7 maart 2023

Nulmeting van de evaluatie van de arbeidsmarkttoelage Nationaal Programma Onderwijs

De arbeidsmarkttoelage is een aanvulling op het salaris van personeel op scholen waar relatief veel leerlingen zitten met een vergroot risico op onderwijsachterstanden. Het doel van de arbeidsmarkttoelage is om het...

15 december 2022

DUO-lenen kost geld

Vanaf 1 januari betaalt een deel van de studenten weer rente over de studieschuld, na 6 jaar 0%. Wat zijn de gevolgen hiervan voor oud-studenten en voor de overheid? En zijn studenten hiervan voldoende op de hoogte? Twee CPB'ers doken in de materie.

Derk Visser
15 februari 2022

Stapelen in het voortgezet onderwijs

Scholen in het voortgezet onderwijs verschillen sterk in aantal leerlingen dat na behalen van 1e diploma doorstroomt naar een hoger onderwijsniveau in het vo, het zogenoemde ‘stapelen’. Dit duidt op kansenongelijkheid in het onderwijs.

Een huis met een Nederlandse vlag en schooltas hier is iemand geslaagd
30 april 2021

Indicatoren arbeidsmarktperspectief mbo geanalyseerd

Om het arbeidsmarktperspectief van mbo-opleidingen te meten, wordt op dit moment onder andere gebruikgemaakt van een kwantitatieve indicator. Hoe hebben opleidingen de afgelopen jaren gepresteerd op deze indicator? En zijn er aanpassingen van de indicator mogelijk?

primary-image 740x420
2 december 2020

Niet-gebruik van de aanvullende beurs

Kwart van rechthebbende studenten maakt geen gebruik van aanvullende beurs.

primary-image 740x420
9 juli 2020

Effect schrappen centraal examen zonder aanvullende maatregelen

Door het schrappen van de centrale eindexamens vanwege de coronacrisis zou de einduitslag van ongeveer 8% van de leerlingen veranderd zijn als er geen extra maatregelen waren genomen.

primary image 740x420
6 juli 2020

Schrappen eindtoets groep 8 kan ongelijkheid vergroten

Door het schrappen van de eindtoets vanwege de coronacrisis lopen zonder verder ingrijpen naar schatting 14 duizend leerlingen dit jaar een hoger schooladvies mis.

primary-image 740x420