Publicaties


16 maart 2021

Second Opinion MKBA Economische Analyse Zoetwater

Op verzoek van Rijkswaterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de MKBA Economische Analyse Zoetwater (EAZ). De MKBA EAZ onderzoekt de welvaartseffecten van twee pakketten van maatregelen ten behoeve van...

duingebied met een regenboog
10 november 2020

Discontovoet en scenario’s in MKBA’s: naar een werkbare oplossing

In de Nederlandse MKBA-praktijk worden effecten van onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen hanteerbaar gemaakt door deze toekomstige ontwikkelingen vast te leggen in verschillende scenario’s....

10 november 2020

Discontovoet voor de Nederlandse economie

Op verzoek van de Werkgroep Discontovoet 2020 heeft het CPB een analyse uitgevoerd naar de risicogewogen discontovoet voor de bezittingen van huishoudens en investeringen in de Nederlandse economie....

4 september 2020

Review Referentiekader Covid-19

Deze notitie bevat op verzoek van programma DG Covid-19 een review van het Referentiekader Covid-19. Het doel van het referentiekader is om de maatschappelijke impact en (neven)effecten van (potentiële) maatregelen...

primary image 740x420
5 februari 2019

Second Opinion Kentallen Kosten-Batenanalyse (KKBA) Velsen Energiehaven IJmond

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de Kentallen Kosten-BatenAnalyse (KKBA) ‘Velsen Energiehaven IJmond’ van Rho Adviseurs....

28 november 2018

MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?

Om de bereikbaarheid te vergroten zijn naast de traditionele maatregelen van aanleg en uitbreiding van weg en spoor (‘inframaatregelen’) ook zogeheten niet-infrastructurele maatregelen mogelijk.

No title
5 december 2017

Hoe omgaan met flexibiliteit in infrastructuurbeleid en MKBA's infrastructuur?

De Nederlandse infrastructuur voor wegen, spoor en water is van hoge kwaliteit, mede door een lange traditie van meerjarige planning en besluitvorming. Ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto en de energie-transitie hebben de toekomst onzekerder gemaakt. Hierdoor is het risico om achteraf gezien verkeerde investeringen in infrastructuur te doen aanzienlijk vergroot.

20 september 2017

Advies over de te hanteren discontovoet voor de MKBA Rivierverruiming

De projectdirectie van de MKBA Rivierverruiming en dijkversterking heeft het CPB verzocht om te adviseren over de te hanteren discontovoet voor deze MKBA.

20 september 2017

De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval

Deze studie geeft een welvaartseconomisch overzicht van de circulariteit van de kunststofketen.

20 februari 2017

Beoordelingssystematiek zoetwaterbeschikbaarheid

Rijkswaterstaat heeft het CPB gevraagd de toepasbaarheid van een methodologie om maatregelen op het terrein van zoetwaterbeschikbaarheid te beoordelen en de relatie met MKBA’s te toetsen.