Publicaties

5 december 2017

Hoe omgaan met flexibiliteit in infrastructuurbeleid en MKBA's infrastructuur?

De Nederlandse infrastructuur voor wegen, spoor en water is van hoge kwaliteit, mede door een lange traditie van meerjarige planning en besluitvorming. Ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto en de energie-transitie hebben de toekomst onzekerder gemaakt. Hierdoor is het risico om achteraf gezien verkeerde investeringen in infrastructuur te doen aanzienlijk vergroot.

10 oktober 2017

Welvaartsgewichten in kosten-batenanalyse: van theorie naar praktijk

In de praktijk van kosten-batenanalyse over de hele wereld worden de baten opgeteld onafhankelijk van wie deze ontvangen en of zij bijvoorbeeld rijk of arm zijn. Dit spoort niet met basis-economische principes, zoals afnemend marginaal nut van inkomen en ongelijkheidsaversie.

20 september 2017

Advies over de te hanteren discontovoet voor de MKBA Rivierverruiming

De projectdirectie van de MKBA Rivierverruiming en dijkversterking heeft het CPB verzocht om te adviseren over de te hanteren discontovoet voor deze MKBA.

20 september 2017

De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval

Deze studie geeft een welvaartseconomisch overzicht van de circulariteit van de kunststofketen.

20 september 2017

Achtergronddocument: De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval

Deze studie geeft een welvaartseconomisch overzicht van de circulariteit van de kunststofketen en is bedoeld als achtergrondinformatie bij de notitie met dezelfde titel.

17 mei 2017

Naar een Verkenning Brede welvaart

De drie Nederlandse planbureaus PBL, SCP en CPB gaan gezamenlijk een Verkenning Brede welvaart opstellen, die in 2018 op Verantwoordingsdag zal verschijnen.

20 februari 2017

Beoordelingssystematiek zoetwaterbeschikbaarheid

Rijkswaterstaat heeft het CPB gevraagd de toepasbaarheid van een methodologie om maatregelen op het terrein van zoetwaterbeschikbaarheid te beoordelen en de relatie met MKBA’s te toetsen.