Publicaties

30 juni 2016

De politieke economie van de ombouw van de bpm: invoering en reparatie

De grondslag van de aanschafbelasting op personenauto’s, de bpm, werd vanaf 2009 gewijzigd van een heffing op de cataloguswaarde van de nieuwe auto naar een heffing op de CO2-uitstoot van de auto. Daarmee werd beoogd de kopers te prikkelen tot aanschaf van zuinigere auto’s, zodat er een schoner wagenpark zou ontstaan dat bijdraagt aan een vermindering van de uitstoot van CO2.

9 april 2015

Beschrijvende statistiek DGA’s

Het algemene beeld is dat DGA’s en hun bedrijven gevoelig zijn voor fiscale prikkels. Wij vinden fiscaal gemotiveerde pieken in de verdeling van het gebruikelijk loon en de box 1-grondslag.

Image for Beschrijvende statistiek DGA’s
17 december 2014

Potentiële baten van 'tax inversion' blijven zeer hoog

Recente maatregelen van het Amerikaanse ministerie van Financiën om tax inversions tegen te gaan laten de achterliggende reden ervan grotendeels onaangetast: de potentiële fiscale voordelen blijven bestaan en zijn onveranderd groot.

Image for Potentiële baten van 'tax inversion' blijven zeer hoog
30 augustus 2013

De economische betekenis van bilaterale belastingverdragen

Dit CPB Achtergronddocument beschrijft feiten over bilaterale belastingverdragen, de rol van brievenbusfirma’s en de trustsector en directe buitenlandse investeringen in veel meer detail dan de bijbehorende CPB Policy Brief 2013/07.

8 augustus 2012

Fiscale prikkels en vennootschapsvorming

Zelfstandige ondernemers nemen een bijzondere plaats in bij de inkomstenbelasting. Ze worden belast in dezelfde box als gewone werknemers.