Publicaties


26 november 2024

CPB onderzoekt effect subsidie voor ondersteuning taal en rekenen in het onderwijs

De subsidieregeling verbetering basisvaardigheden is in het schooljaar 2022/23 ingevoerd. Het Centraal Planbureau (CPB) onderzoekt de komende jaren de effecten van de subsidieregeling.

Docent voor de klas
14 mei 2024

De voorspellende waarde van toetsen uit het leerlingvolgsysteem voor de eindtoets

De toetsen uit het leerlingvolgsysteem (LVS) van basisscholen voorspellen de uitslag van de eindtoets groep acht relatief goed. Met name de toets in groep zeven biedt een sterke indicatie van de mogelijke eindtoetsscore.

Kinderen in de klas
26 maart 2024

Effecten eerste schooljaar arbeidsmarkttoelage Nationaal Programma Onderwijs

De arbeidsmarkttoelage voor ‘achterstandsscholen’ heeft in 2021/2022, het eerste jaar na de invoering, geen groot effect gehad op de instroom, uitstroom en het behoud van leraren op deze scholen.

Docent voor de klas
24 oktober 2023

Hoger onderwijs niet minder toegankelijk door leenstelsel

Met invoering van de Wet studievoorschot hoger onderwijs (vaak aangeduid als het leenstelsel) in september 2015 is de basisbeurs voor studenten in het hoger onderwijs komen te vervallen....

24 oktober 2023

Vermindert het vervangen van studiebeurzen door een sociaal leenstelsel de onderwijsinschrijvingen? Resultaten van een hervorming in het Nederlandse hoger onderwijs

Invoering van het leenstelsel heeft niet geleid tot minder toegankelijkheid van het hoger onderwijs. De instroom vanuit vwo is gelijk gebleven en vanuit havo zelfs iets gegroeid. Ook heeft het leenstelsel geen effect...

29 juni 2023

Kwantificering van het niet-gebruik van de aanvullende beurs

In deze studie berekenen we het niet-gebruik van de aanvullende beurs voor eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs. De aanvullende beurs is bedoeld voor het financieel ondersteunen van studenten met ouders met een lager inkomen. Hiermee wil de overheid de toegankelijkheid van het onderwijs waarborgen.

foto van studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam
7 maart 2023

Nulmeting van de evaluatie van de arbeidsmarkttoelage Nationaal Programma Onderwijs

De arbeidsmarkttoelage is een aanvulling op het salaris van personeel op scholen waar relatief veel leerlingen zitten met een vergroot risico op onderwijsachterstanden. Het doel van de arbeidsmarkttoelage is om het...

18 mei 2022

Verklaren verschillen in vaardigheden de verschillen in schooladvies naar sociaaleconomische status?

Kinderen met lager opgeleide ouders krijgen aan het eind van de basisschool gemiddeld bijna een heel onderwijsniveau lager geadviseerd dan kinderen met hoogopgeleide ouders.

leerlingen in een klas
12 mei 2022

Niet-gebruik van de aanvullende beurs in het mbo

In 2019 had meer dan de helft van de mbo-studenten die in aanmerking kwamen voor studiefinanciering recht op een aanvullende beurs. Ruim een kwart (26,5%) van deze studenten maakte hiervan echter geen gebruik.

Leerling-lassers krijgen onderwijs van hun docent
26 november 2021

Voorkeuren voor pensioenuitkering

De gebruikelijke constante maandelijkse pensioenuitkering is de populairste optie onder Nederlandse gepensioneerden en diegenen die bijna met pensioen gaan, maar uit onderzoek blijkt dat er ook veel belangstelling is voor twee alternatieve uitkeringspatronen.

Opengebroken spaarvarken