Publicaties


18 mei 2022

Verklaren verschillen in vaardigheden de verschillen in schooladvies naar sociaaleconomische status?

Kinderen met lager opgeleide ouders krijgen aan het eind van de basisschool gemiddeld bijna een heel onderwijsniveau lager geadviseerd dan kinderen met hoogopgeleide ouders.

leerlingen in een klas
12 mei 2022

Niet-gebruik van de aanvullende beurs in het mbo

In 2019 had meer dan de helft van de mbo-studenten die in aanmerking kwamen voor studiefinanciering recht op een aanvullende beurs. Ruim een kwart (26,5%) van deze studenten maakte hiervan echter geen gebruik.

Leerling-lassers krijgen onderwijs van hun docent
26 november 2021

Voorkeuren voor pensioenuitkering

De gebruikelijke constante maandelijkse pensioenuitkering is de populairste optie onder Nederlandse gepensioneerden en diegenen die bijna met pensioen gaan, maar uit onderzoek blijkt dat er ook veel belangstelling is voor twee alternatieve uitkeringspatronen.

Opengebroken spaarvarken
7 oktober 2021

Mechanismen om leerlingen over scholen te verdelen

De academische literatuur kent verschillende mechanismen om plekken op scholen over leerlingen te verdelen, wanneer er meer animo is voor bepaalde scholen dan plaatsen. Dit achtergronddocument beschrijft de kenmerken...

7 oktober 2021

Beschermen van gelijke toegang tot scholen

Centrale coördinatie en betere informatievoorziening richting ouders kunnen ervoor zorgen dat alle kinderen gelijke kans hebben om op hun voorkeursschool terecht te komen.

Kinderen gaan naar school
17 december 2020

Ongelijkheid van het jonge kind

Kinderen van ouders met een lager inkomen of opleidingsniveau beginnen al voor de basisschool met een achterstand en zij halen die gedurende hun schoolloopbaan niet in.

primary image 740x420
17 december 2020

Data, methoden en literatuuroverzicht

De notitie “Ongelijkheid jonge kind” onderzoekt de ontwikkeling van ongelijkheid in vaardigheden vanaf jonge leeftijd in Nederland. Hierbij worden kinderen van verschillenden groepen met elkaar vergelijken, met name...

17 december 2020

Steekproefselectie en uitval in de cohortstudies Pre-COOL en COOL

De notitie “Ongelijkheid van het jonge kind” documenteert en bespreekt verschillen in vaardigheden tussen kinderen uit verschillende (socio-economische) groepen in Nederland. De empirische resultaten zijn gebaseerd...

2 december 2020

Niet-gebruik van de aanvullende beurs

Kwart van rechthebbende studenten maakt geen gebruik van aanvullende beurs.

primary-image 740x420
9 juli 2020

Effect schrappen centraal examen zonder aanvullende maatregelen

Door het schrappen van de centrale eindexamens vanwege de coronacrisis zou de einduitslag van ongeveer 8% van de leerlingen veranderd zijn als er geen extra maatregelen waren genomen.

primary image 740x420