Publicaties


26 maart 2024

Effecten eerste schooljaar arbeidsmarkttoelage Nationaal Programma Onderwijs

De arbeidsmarkttoelage voor ‘achterstandsscholen’ heeft in 2021/2022, het eerste jaar na de invoering, geen groot effect gehad op de instroom, uitstroom en het behoud van leraren op deze scholen.

Docent voor de klas
24 oktober 2023

Hoger onderwijs niet minder toegankelijk door leenstelsel

Met invoering van de Wet studievoorschot hoger onderwijs (vaak aangeduid als het leenstelsel) in september 2015 is de basisbeurs voor studenten in het hoger onderwijs komen te vervallen....

7 maart 2023

Nulmeting van de evaluatie van de arbeidsmarkttoelage Nationaal Programma Onderwijs

De arbeidsmarkttoelage is een aanvulling op het salaris van personeel op scholen waar relatief veel leerlingen zitten met een vergroot risico op onderwijsachterstanden. Het doel van de arbeidsmarkttoelage is om het...

12 mei 2022

Niet-gebruik van de aanvullende beurs in het mbo

In 2019 had meer dan de helft van de mbo-studenten die in aanmerking kwamen voor studiefinanciering recht op een aanvullende beurs. Ruim een kwart (26,5%) van deze studenten maakte hiervan echter geen gebruik.

Leerling-lassers krijgen onderwijs van hun docent
7 oktober 2021

Mechanismen om leerlingen over scholen te verdelen

De academische literatuur kent verschillende mechanismen om plekken op scholen over leerlingen te verdelen, wanneer er meer animo is voor bepaalde scholen dan plaatsen. Dit achtergronddocument beschrijft de kenmerken...

7 oktober 2021

Beschermen van gelijke toegang tot scholen

Centrale coördinatie en betere informatievoorziening richting ouders kunnen ervoor zorgen dat alle kinderen gelijke kans hebben om op hun voorkeursschool terecht te komen.

Kinderen gaan naar school
17 december 2020

Ongelijkheid van het jonge kind

Kinderen van ouders met een lager inkomen of opleidingsniveau beginnen al voor de basisschool met een achterstand en zij halen die gedurende hun schoolloopbaan niet in.

primary image 740x420
17 december 2020

Data, methoden en literatuuroverzicht

De notitie “Ongelijkheid jonge kind” onderzoekt de ontwikkeling van ongelijkheid in vaardigheden vanaf jonge leeftijd in Nederland. Hierbij worden kinderen van verschillenden groepen met elkaar vergelijken, met name...

17 december 2020

Steekproefselectie en uitval in de cohortstudies Pre-COOL en COOL

De notitie “Ongelijkheid van het jonge kind” documenteert en bespreekt verschillen in vaardigheden tussen kinderen uit verschillende (socio-economische) groepen in Nederland. De empirische resultaten zijn gebaseerd...

2 december 2020

Niet-gebruik van de aanvullende beurs

Kwart van rechthebbende studenten maakt geen gebruik van aanvullende beurs.

primary-image 740x420