Publicaties


24 maart 2022

Economische beschouwing Fit for 55-pakket

In een nieuwe publicatie zet het CPB vanuit economisch perspectief de gevolgen van het Europese klimaatpakket 'Fit for 55' op een rij en kijkt in hoeverre de voorstellen CO2-uitstoot op een kostenefficiënte manier terugdringen.

Energiecentrale en een windmolen
3 november 2020

Bijdrage aan het rondetafelgesprek over het Pensioenakkoord

In deze notitie benoemen we een aantal economische keuzes binnen het nieuwe pensioencontract die bepalend zijn voor het pensioenresultaat van de deelnemer en de verdeling tussen generaties....

31 januari 2020

Pensioenberekeningen voor drie scenariosets

Deze notitie presenteert in aanvulling op de CPB Notitie van 5 juni 2019 voor drie scenariosets de effecten van de overgang op nieuwe pensioenregels, waarbij de zogeheten doorsneesystematiek wordt afgeschaft....

5 juni 2019

Effecten van de overgang op nieuwe pensioenregels

Deze notitie bespreekt de transitie-effecten van de huidige FTK-uitkeringsovereenkomst naar een nieuw pensioencontract, waarbij de zogeheten doorsneesystematiek wordt afgeschaft. Dit staat ook wel bekend als de...

20 maart 2019

Energietransitie en goederenvervoer in de WLO

De energietransitie gaat gepaard met grote onzekerheden in de toekomstige omvang van het goederenvervoer. Vooral voor spoor en binnenvaart. De huidige referentiepaden van BasGoed – het Nederlandse...

No title
9 november 2018

De maatschappelijke kosten en baten van een vrachtwagenheffing: een second opinion

Het CPB heeft – op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – een second opinion uitgevoerd op een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) vrachtwagenheffing van Ecorys.

18 september 2018

De productiviteitseffecten van (milieu-) regelgeving

Deze CPB Notitie bestudeert de effecten van het aanscherpen van (milieu)regulering op de productiviteit van het bedrijfsleven.

22 mei 2018

Leefbaarheidsbaten A2 tunnel Maastricht zeer aanzienlijk: meer dan 200 miljoen

In onze studie vinden we dat door de ondertunneling van de A2 in Maastricht de leefbaarheid van de stad sterk toeneemt. We berekenen een leefbaarheidswinst voor bestaande huizen binnen één kilometer van 220 mln euro. Het is aannemelijk dat de totale winst nog hoger ligt.

22 mei 2018

Ruimtelijke- én mobiliteitsprojecten in de stad: wat en hoe groot zijn de effecten?

De afgelopen twintig jaar proberen steeds meer ‘integrale’ infrastructuurprojecten in de stad om niet alleen de bereikbaarheid te verbeteren, maar ook de openbare ruimte. In deze CPB Notitie geven we allereerst een overzicht van integrale projecten in het binnen- en buitenland.