Publicaties

17 september 2013

Hoeveel leert een kind op school? Een vergelijking van onderwijsstelsels op basis van toegevoegde waarde schattingen

In deze studie schatten we het causale effect van een jaar onderwijstijd op de leerprestaties van kinderen voor 34 landen met behulp van internationale toetsscores.

Image for Hoeveel leert een kind op school? Een vergelijking van onderwijsstelsels op basis van toegevoegde waarde schattingen
4 juli 2013

Up or out? De invloed van individuele onderzoeksubsidies op wetenschappelijke carrières in Nederland

Dit onderzoek gaat over het effect van het krijgen van een individuele onderzoekssubsidie (Vernieuwingsimpuls- of VI-subsidie) op de carrières van Nederlandse wetenschappers.

Image for Up or out? De invloed van individuele onderzoeksubsidies op wetenschappelijke carrières in Nederland
29 januari 2013

Evaluatie pilot investeren in kwaliteit leraren

Dit CPB Achtergronddocument onderzoekt een pilot die is uitgevoerd bij 125 leerkrachten van zeven basisscholen in Amsterdam. De pilot vond plaats in het schooljaar 2011-12 en besloeg een periode van een half jaar.

29 januari 2013

De relatie tussen evaluaties van leraren en leerlingprestaties: evidentie op basis van lesobservaties

Dit CPB Discussion Paper onderzoekt de relatie tussen evaluaties van leraren, uitgevoerd door getrainde beoordelaars tijdens lesbezoeken, en leerlingprestaties in het basisonderwijs in een grote stad in Nederland.

Image for De relatie tussen evaluaties van leraren en leerlingprestaties: evidentie op basis van lesobservaties