Publicaties

14 mei 2018

Vrijwillig uit de auto: gedragsbeïnvloeding in de werkgerelateerde mobiliteit

De Nederlandse overheid doet veel om mobiliteit in goede banen te leiden. In deze notitie kijken we naar de effecten van gedragsbeïnvloeding op mobiliteit in woon-werk- en zakelijk verkeer. Dit doen we met een overzicht van de empirische literatuur en een analyse van de effecten van het programma Low Car Diet (LCD).

7 mei 2018

Optimale waterveiligheid bij onderling afhankelijke dijken: toepassing op het IJsselmeergebied

Bescherming tegen een stijgende zeespiegel en grotere rivierafvoeren is een belangrijk onderwerp wereldwijd én zeker ook in Nederland. Dit paper presenteert een nieuw model om de optimale mate van waterveiligheid te bepalen.

28 februari 2018

Opties om de stedelijke productiviteit te bevorderen

Steden hebben een positieve invloed op de productiviteit en vormen daarom een belangrijk onderdeel van onze economie. De productiviteitsvoordelen van verstedelijking zijn er voor alle werknemers, maar ze zijn niet voor alle bevolkingsgroepen even groot.

28 februari 2018

Waarom groeien lonen sneller in grotere steden? Een onderzoek naar het belang van ruimtelijke selectie

Deze studie richt zich op de vraag waarom lonen sneller groeien in grote steden dan in kleine steden. We concluderen dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door ruimtelijke selectie: personen en bedrijven met een inherent hogere loongroei vestigen zich bij voorkeur in grote steden. Jonge werknemers ervaren echter wel een substantiële verhoogde loongroei in stedelijk gebied.

28 februari 2018

De geografische reikwijdte van agglomeratievoordelen

Deze studie bestudeert de geografische reikwijdte van agglomeratievoordelen aan de hand van Nederlandse loondata. We concluderen dat enkel grote tot middelgrote steden profiteren van agglomeratievoordelen.

21 februari 2017

Wat is de reikwijdte van agglomeratievoordelen? Stadsranden als aantrekkelijke locatie voor bedrijfsvestiging

Deze studie bestudeert de reikwijdte van agglomeratievoordelen aan de hand van Nederlandse loondata. We concluderen dat er geen significant verband bestaat tussen lonen en de urbanisatiegraad binnen 5km afstand, terwijl deze relatie tussen 5 en 40 tot 80km wel significant en positief is. Deze bevindingen geven een verklaring voor de aantrekkelijkheid van stadsranden voor bedrijfsvestiging.

26 mei 2014

Veilige dijken tegen minimale kosten: Een integer programmeringsbenadering

Dit paper werkt een model uit voor een maatschappelijke kosten-batenanalyse om de optimale dijkhoogtes en -sterktes te bepalen. We stellen een integer programmeringsmodel voor.

Image for Veilige dijken tegen minimale kosten: Een integer programmeringsbenadering
19 februari 2014

Omgevingsbaten van een nieuwe weg: een ex-post evaluatie

De aanleg van nieuwe wegen stuit vaak op lokaal verzet, wegens een mogelijke toename van verkeersoverlast. Op basis van een ex-post evaluatie laat de analyse in dit paper zien dat wegaanleg ook tot omgevingsbaten kan leiden.

Image for Omgevingsbaten van een nieuwe weg: een ex-post evaluatie
14 januari 2014

Economisch optimale waterveiligheid in het IJsselmeergebied

Veiligheid meeste dijken IJsselmeergebied afdoende, de meeste dijkringen hoeven de komende decennia niet te worden versterkt.

Image for Economisch optimale waterveiligheid in het IJsselmeergebied
19 juni 2013

Aanvullende berekeningen voor het winterpeilbeheer van het IJsselmeer

Vergelijking van kosten voor het verhogen van dijkringdelen rond IJsselmeer, IJssel- en Vecht delta en Markermeer en het restrisico voor het overstromen van deze dijkringdelen voor een vijftal varianten om het IJsselmeerpeil te beheersen.

Image for Aanvullende berekeningen voor het winterpeilbeheer van het IJsselmeer