Publicaties

20 mei 2019

Het effect van knooppuntontwikkelingen op huizenprijzen

In dit onderzoek analyseren we de effecten van de renovaties van de stationsgebieden van Breda, Tilburg en Arnhem op huizenprijzen. In deze steden is niet alleen het station opgeknapt, óók het omliggende gebied heeft...

Image for Het effect van knooppuntontwikkelingen op huizenprijzen
20 mei 2019

Diverse effecten stationsprojecten op huizenprijzen

Op drie stationslocaties is geïnvesteerd in het aantrekkelijker maken van de woonomgeving. Toch leidde dat niet altijd tot hogere huizenprijzen.

Image for Diverse effecten stationsprojecten op huizenprijzen
20 maart 2019

Energietransitie en goederenvervoer in de WLO

De energietransitie gaat gepaard met grote onzekerheden in de toekomstige omvang van het goederenvervoer. Vooral voor spoor en binnenvaart. De huidige referentiepaden van BasGoed – het Nederlandse...

Image for Energietransitie en goederenvervoer in de WLO
9 november 2018

De maatschappelijke kosten en baten van een vrachtwagenheffing: een second opinion

Het CPB heeft – op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – een second opinion uitgevoerd op een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) vrachtwagenheffing van Ecorys.

3 september 2018

Het bereik van de externe productiviteitseffecten van hoger onderwijs

Hoger onderwijs heeft, naast een direct productiviteitseffect op de hoogopgeleiden zelf, ook effect op de productiviteit van anderen. Deze studie onderzoekt waar deze externe productiviteitseffecten van hoger onderwijs precies optreden. De conclusie is dat de externe effecten vooral binnen bedrijven plaatsvinden. Buiten bedrijven zijn de effecten relatief klein, en bovendien begrensd binnen de eigen bedrijfstak en op afzienbare afstand van de werkplaats (ongeveer tien kilometer).

28 februari 2018

Opties om de stedelijke productiviteit te bevorderen

Steden hebben een positieve invloed op de productiviteit en vormen daarom een belangrijk onderdeel van onze economie. De productiviteitsvoordelen van verstedelijking zijn er voor alle werknemers, maar ze zijn niet voor alle bevolkingsgroepen even groot.

28 februari 2018

Waarom groeien lonen sneller in grotere steden? Een onderzoek naar het belang van ruimtelijke selectie

Deze studie richt zich op de vraag waarom lonen sneller groeien in grote steden dan in kleine steden. We concluderen dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door ruimtelijke selectie: personen en bedrijven met een inherent hogere loongroei vestigen zich bij voorkeur in grote steden. Jonge werknemers ervaren echter wel een substantiële verhoogde loongroei in stedelijk gebied.

28 februari 2018

De geografische reikwijdte van agglomeratievoordelen

Deze studie bestudeert de geografische reikwijdte van agglomeratievoordelen aan de hand van Nederlandse loondata. We concluderen dat enkel grote tot middelgrote steden profiteren van agglomeratievoordelen.

21 februari 2017

Wat is de reikwijdte van agglomeratievoordelen? Stadsranden als aantrekkelijke locatie voor bedrijfsvestiging

Deze studie bestudeert de reikwijdte van agglomeratievoordelen aan de hand van Nederlandse loondata. We concluderen dat er geen significant verband bestaat tussen lonen en de urbanisatiegraad binnen 5km afstand, terwijl deze relatie tussen 5 en 40 tot 80km wel significant en positief is. Deze bevindingen geven een verklaring voor de aantrekkelijkheid van stadsranden voor bedrijfsvestiging.

23 november 2016

De arbeidsmarkt aan de grens met en zonder grensbelemmeringen

Als het zou lukken om grensbelemmeringen op de arbeidsmarkt weg te nemen, dan nemen de werkgelegenheid en lonen toe in Nederlandse grensprovincies, en de werkloosheid neemt af.