Publicaties

23 mei 2018

Regionale plaatsing vergunninghouders en kans op werk

Voor de kans om werk te vinden maakt het uit in welke regio asielmigranten met verblijfsvergunning een woning aangeboden krijgen. Tot voor kort werd bij de uitplaatsing van vergunninghouders echter geen rekening gehouden met hun aansluiting bij de regionale arbeidsmarkt. Aan de hand van arbeidsmarktprestaties en verhuisbewegingen van asielmigranten die eind jaren negentig naar Nederland kwamen, laten we zien dat het zinvol kan zijn om dit wel te doen.

23 mei 2018

Regionale plaatsing vergunninghouders en kans op werk, achtergronddocument

Dit CPB Achtergronddocument presenteert enkele aanvullende analyses en geeft relevante achtergrondinformatie bij CPB Policy Brief 2018/07 'Regionale plaatsing vergunninghouders en kans op werk'.

15 juli 2016

Haalbaarheid (quasi-)experimentele evaluatie ESF-activiteiten

Kunnen we ESF-activiteiten op een (quasi-)experimentele manier evalueren op effectiviteit en kunnen we met deze methode het netto-effect van de inzet van ESF-middelen bepalen?

20 juni 2016

Kansrijk onderwijsbeleid

Deze publicatie ‘Kansrijk onderwijsbeleid’ is geschreven om tegemoet te komen aan de vraag naar bewezen effectieve maatregelen in het onderwijs.

22 maart 2016

Effectmeting Vogelaarwijken belemmerd door selectie van wijken

In 2008 werd door Minister Vogelaar van Wonen, Wijken en Integratie een investeringsprogramma ingevoerd.

Image for Effectmeting Vogelaarwijken belemmerd door selectie van wijken
4 december 2015

Leidt een hogere beloning tot behoud van leraren in het voortgezet onderwijs?

Dit onderzoek gaat in op de vraag in hoeverre een hogere beloning voor leraren in het voortgezet onderwijs hun beslissing om leraar te blijven beïnvloedt.

Image for Leidt een hogere beloning tot behoud van leraren in het voortgezet onderwijs?
29 juni 2015

Mbo taalexperiment

Deze publicatie geeft een beeld van het Nederlandse taalonderwijs in het mbo.

Image for Mbo taalexperiment
17 januari 2015

Zittenblijven in perspectief

Dit achtergronddocument gaat nader in op literatuur die genoemd wordt in de CPB Policy Brief ‘Zittenblijven in het primair en voortgezet onderwijs: Een inventarisatie van de voor- en nadelen’.

Image for Zittenblijven in perspectief
27 november 2014

Maatschappelijke kosten-batenanalyses in het onderwijs: Op weg naar een werkwijzer voor onderwijsmaatregelen

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft het CPB verzocht de mogelijkheden te verkennen om maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) uit te voeren in het onderwijsdomein.

Image for Maatschappelijke kosten-batenanalyses in het onderwijs: Op weg naar een werkwijzer voor onderwijsmaatregelen
5 november 2014

Zijn ervaren leerkrachten beter? Een tweelingstudie

Deze studie laat zien dat verschillen in prestaties van identieke leerlingen in het basisonderwijs in Nederland voor een substantieel deel kunnen worden toegeschreven aan de verschillen in kwaliteit van de leerkrachten.

Image for Zijn ervaren leerkrachten beter? Een tweelingstudie