Zoekresultaten

There are 52 search results.
5 februari 2019

Second Opinion Kentallen Kosten-Batenanalyse (KKBA) Velsen Energiehaven IJmond

Publicatie

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de Kentallen Kosten-BatenAnalyse (KKBA) ‘Velsen Energiehaven IJmond’ van Rho Adviseurs....

3 december 2018

Het belang van de leefomgeving: verschillen tussen MKBA’s en maatschappelijke discussies

Publicatie

Negatieve effecten van overheidsbeleid op de leefomgeving zijn in maatschappelijke discussies vaak van groot belang, maar in maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) relatief klein.

Image for Het belang van de leefomgeving: verschillen tussen MKBA’s en maatschappelijke discussies
28 november 2018

MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?

Publicatie

Om de bereikbaarheid te vergroten zijn naast de traditionele maatregelen van aanleg en uitbreiding van weg en spoor (‘inframaatregelen’) ook zogeheten niet-infrastructurele maatregelen mogelijk.

Image for MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?
9 november 2018

De maatschappelijke kosten en baten van een vrachtwagenheffing: een second opinion

Publicatie

Het CPB heeft – op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – een second opinion uitgevoerd op een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) vrachtwagenheffing van Ecorys.

24 januari 2018

Moet in kosten-batenanalyses worden gecorrigeerd voor verstorende kosten van belastingheffing?

Publicatie

Volgens economische theorie zorgt belastingheffing voor een wig tussen private en publieke baten, waardoor arbeidsaanbod, consumptie en investeringen worden verstoord; dit leidt tot welvaartsverlies.

5 december 2017

Hoe omgaan met flexibiliteit in infrastructuurbeleid en MKBA's infrastructuur?

Publicatie

De Nederlandse infrastructuur voor wegen, spoor en water is van hoge kwaliteit, mede door een lange traditie van meerjarige planning en besluitvorming. Ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto en de energie-transitie hebben de toekomst onzekerder gemaakt. Hierdoor is het risico om achteraf gezien verkeerde investeringen in infrastructuur te doen aanzienlijk vergroot.

10 oktober 2017

Welvaartsgewichten in kosten-batenanalyse: van theorie naar praktijk

Publicatie

In de praktijk van kosten-batenanalyse over de hele wereld worden de baten opgeteld onafhankelijk van wie deze ontvangen en of zij bijvoorbeeld rijk of arm zijn. Dit spoort niet met basis-economische principes, zoals afnemend marginaal nut van inkomen en ongelijkheidsaversie.

20 september 2017

Advies over de te hanteren discontovoet voor de MKBA Rivierverruiming

Publicatie

De projectdirectie van de MKBA Rivierverruiming en dijkversterking heeft het CPB verzocht om te adviseren over de te hanteren discontovoet voor deze MKBA.

22 augustus 2017

Honderd jaar kosten-batenanalyse waterveiligheid in Nederland

Publicatie

Nederland heeft wereldwijd een grote reputatie op het gebied van waterveiligheid. Al meer dan een eeuw worden grote Nederlandse investeringsprojecten op het gebied van waterveiligheid ondersteund door een economische analyse van de kosten en baten voor de Nederlandse samenleving. Dit rapport geeft voor het eerst een overzicht van deze Nederlandse traditie.

1 augustus 2017

Verkenning maatschappelijke kosten-batenanalyse bij de digitale overheid

Publicatie

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft het CPB gevraagd om na te gaan in hoeverre de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)-systematiek, of waardevolle elementen daaruit, op een bruikbare en praktische manier kan worden toegepast binnen het domein van de digitale overheid.