Zoekresultaten

There are 49 search results.
5 september 2019

De economische effecten van internationalisering in het hoger onderwijs en mbo

Publicatie

Buitenlandse studenten die in Nederland komen studeren, brengen meer baten dan kosten met zich mee voor de Rijksbegroting.

Image for De economische effecten van internationalisering in het hoger onderwijs en mbo
12 juni 2019

Second Opinion Brede Sluis Kornwerderzand

Publicatie

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA) Brede Sluis Kornwerderzand en de aanvullende nota over mogelijke verdringingseffecten. Op basis van de MKBA en de nota is geen gedegen afweging te maken van de maatschappelijke kosten en baten van sluisverbredingen rond het IJsselmeer. Het CPB kan de hoofdconclusie van de MKBA dat de Brede Sluis het meest rendabele alternatief is, niet onderschrijven.

Image for Second Opinion Brede Sluis Kornwerderzand
7 februari 2019

Natuur en biodiversiteit in de Nederlandse praktijk van kosten-batenanalyse

Publicatie

Volgens de Nederlandse richtlijnen voor maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) zijn natuurpunten een innovatieve en praktische methode om de effecten van beleidsmaatregelen op de natuur voor wat betreft biodiversiteit te meten. Een belangrijke toepassing is het vergelijken van de kosteneffectiviteit van verschillende maatregelen voor natuur, zoals een vissluis bij de Afsluitdijk. In vergelijking met kwalitatieve of ordinale expertoordelen kunnen natuurpunten ook nuttig zijn om een beter beeld te krijgen van de netto baten van verschillende maatregelen. In deze studie wordt voor het eerst een overzicht gegeven van het gebruik van de natuurpuntenmethode in de Nederlandse praktijk van MKBA.

5 februari 2019

Second Opinion Kentallen Kosten-Batenanalyse (KKBA) Velsen Energiehaven IJmond

Publicatie

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de Kentallen Kosten-BatenAnalyse (KKBA) ‘Velsen Energiehaven IJmond’ van Rho Adviseurs. Het is op basis van de KKBA niet te zeggen of de investering in de aanleg van de Energiehaven maatschappelijk rendabel zal zijn. Ook is niet aan te geven welke van de varianten de voorkeur verdient.

3 december 2018

Het belang van de leefomgeving: verschillen tussen MKBA’s en maatschappelijke discussies

Publicatie

Negatieve effecten van overheidsbeleid op de leefomgeving zijn in maatschappelijke discussies vaak van groot belang, maar in maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) relatief klein.

Image for Het belang van de leefomgeving: verschillen tussen MKBA’s en maatschappelijke discussies
28 november 2018

MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?

Publicatie

Om de bereikbaarheid te vergroten zijn naast de traditionele maatregelen van aanleg en uitbreiding van weg en spoor (‘inframaatregelen’) ook zogeheten niet-infrastructurele maatregelen mogelijk.

Image for MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?
9 november 2018

De maatschappelijke kosten en baten van een vrachtwagenheffing: een second opinion

Publicatie

Het CPB heeft – op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – een second opinion uitgevoerd op een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) vrachtwagenheffing van Ecorys.

24 januari 2018

Moet in kosten-batenanalyses worden gecorrigeerd voor verstorende kosten van belastingheffing?

Publicatie

Volgens economische theorie zorgt belastingheffing voor een wig tussen private en publieke baten, waardoor arbeidsaanbod, consumptie en investeringen worden verstoord; dit leidt tot welvaartsverlies.

19 januari 2018

Second Opinion MKBA Rivierverruiming IJssel en Waal-Merwedes Rapportage ronde 2

Publicatie

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de door Ecorys opgestelde maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) Rivierverruiming IJssel en Waal-Merwedes. De MKBA wordt in drie ronden uitgevoerd. De door het CPB beoordeelde rapportage betreft ‘ronde 2’ van de IJssel en Waal-Merwedes. De CPB-notitie vormt input voor de derde en laatste ronde van de MKBA.

5 december 2017

Hoe omgaan met flexibiliteit in infrastructuurbeleid en MKBA's infrastructuur?

Publicatie

De Nederlandse infrastructuur voor wegen, spoor en water is van hoge kwaliteit, mede door een lange traditie van meerjarige planning en besluitvorming. Ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto en de energie-transitie hebben de toekomst onzekerder gemaakt. Hierdoor is het risico om achteraf gezien verkeerde investeringen in infrastructuur te doen aanzienlijk vergroot.