Zoekresultaten

Er zijn 19 zoekresultaten voor *.
23 november 2020

Productieverlies beperkt bij vlakke CO2-heffing

Publicatie

Een invoering van een vlakke CO2-heffing voor de Nederlandse industrie van 200 euro per ton CO2 leidt naar verwachting tot een productieverlies van maximaal vijf procent. Deze bevinding volgt uit modelanalyses naar de economische effecten van vlakke heffingen met een substantieel tarief van 100 of 200 euro per ton CO2 boven op het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS).

26 mei 2020

De informatiewaarde van energielabels op de Nederlandse woningmarkt

Publicatie

Bevat een energielabel voor woningen extra informatie die kopers zelf niet kunnen observeren? Verschilt dit tussen het vrijwillige label dat in de periode 2008-2014 gangbaar was en het verplichte label dat in 2015 werd ingevoerd? In dit paper onderzoeken we de informatiewaarde van beide soorten energielabel op de Nederlandse woningmarkt.

3 december 2019

Een belasting op luchtvervuiling in de Nederlandse industrie

Publicatie

Een belasting op industriële luchtvervuiling (zoals fijnstof) kan ervoor zorgen dat de vervuilende uitstoot grotendeels verdwijnt en is praktisch uitvoerbaar.

Image for Een belasting op luchtvervuiling in de Nederlandse industrie
3 december 2019

Effecten van een belasting op luchtvervuiling voor drie sectoren

Publicatie

Een belasting op luchtverontreiniging in de Nederlandse industrie zorgt ervoor dat de emissies hiervan op korte termijn sterk afnemen. Dit volgt uit analyses met de Rekentool Beprijzing Luchtverontreiniging. Deze rekentool berekent het effect van een belasting op de belangrijkste luchtverontreinigende stoffen in de Nederlandse industrie: stikstofoxiden, zwaveldioxide en fijnstof en vormt hiermee de onderbouwing van de CPB Policy Brief “Belasting op luchtvervuiling in de Nederlandse industrie”.

3 december 2019

Instrumenten voor beprijzing van luchtvervuiling in de Nederlandse industrie

Publicatie

Als we luchtvervuiling door de Nederlandse industrie willen beprijzen, is de beste optie een belasting ter hoogte van de maatschappelijke schade van de vervuiling, een zogeheten Pigouviaanse belasting.

5 november 2019

Meer milieuwinst met recycling #hoedan?

Publicatie

Er is meer milieuwinst mogelijk uit recycling, bijvoorbeeld door een exportheffing of -verbod voor kunststofverpakkingsafval naar een aantal landen.

Image for Meer milieuwinst met recycling #hoedan?
5 november 2019

Textiel als secundaire grondstof

Publicatie

Verschillende beleidsinstrumenten kunnen barrières op de secundaire markt voor textiel tegengaan. Inzet van secundaire grondstoffen, zoals gerecyclede textielvezels, is goed voor het milieu. De productiekosten van textiel gemaakt van textielafval zijn hoog ten opzichte van textiel uit primaire grondstoffen en textielafval raakt steeds meer vervuild. Zorgvuldig vormgegeven uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, regulering en betere informatievoorziening aan consumenten kunnen die barrières aanpakken.

5 november 2019

Papier als secundaire grondstof

Publicatie

De secundaire markt voor oud papier en karton (OPK) is volwassen en werkt, behoudens enkele aandachtspunten, relatief goed. De toename van de vervuiling van OPK verdient aandacht, omdat deze bij een nog verdere toename de toepassingsmogelijkheden en daarmee ook de te behalen milieuwinst beperkt. Betere informatievoorziening voor consumenten kan bijdragen om de vervuiling tegen te gaan.

5 november 2019

Kunststof als secundaire grondstof

Publicatie

Met recycling van kunststof zijn milieuwinsten te behalen ten opzichte van het gebruik van primaire kunststof. Het gaat dan met name om vermindering van CO2-uitstoot en andere emissies. Een grove inschatting van de potentiële milieuwinst van kunststofrecycling bedraagt, afhankelijk van de CO2-prijs, tussen circa 11 en 42 cent per kg: ongeveer 10 tot 40% van de prijs van ‘fossiele’ kunststof. Recycling van kunststof kan in potentie de milieuschade door emissies grofweg halveren.

2 september 2019

Diftar in Nederland: verschillen tussen oost en west

Publicatie

Diftar is vooral ingevoerd in gemeenten waar de afvalinzameling is uitbesteed aan middelgrote bedrijven.

Image for Diftar in Nederland: verschillen tussen oost en west