Zoekresultaten

There are 27 search results.
30 juni 2020

Kansrijk mobiliteitsbeleid 2020

Publicatie

CPB en PBL: brede aanpak nodig voor oplossen mobiliteitsvraagstukken.

Image for Kansrijk mobiliteitsbeleid 2020
5 november 2019

Meer milieuwinst met recycling #hoedan?

Publicatie

Er is meer milieuwinst mogelijk uit recycling, bijvoorbeeld door een exportheffing of -verbod voor kunststofverpakkingsafval naar een aantal landen.

Image for Meer milieuwinst met recycling #hoedan?
5 november 2019

Textiel als secundaire grondstof

Publicatie

Verschillende beleidsinstrumenten kunnen barrières op de secundaire markt voor textiel tegengaan. Inzet van secundaire grondstoffen, zoals gerecyclede textielvezels, is goed voor het milieu. De productiekosten van textiel gemaakt van textielafval zijn hoog ten opzichte van textiel uit primaire grondstoffen en textielafval raakt steeds meer vervuild. Zorgvuldig vormgegeven uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, regulering en betere informatievoorziening aan consumenten kunnen die barrières aanpakken.

5 november 2019

Papier als secundaire grondstof

Publicatie

De secundaire markt voor oud papier en karton (OPK) is volwassen en werkt, behoudens enkele aandachtspunten, relatief goed. De toename van de vervuiling van OPK verdient aandacht, omdat deze bij een nog verdere toename de toepassingsmogelijkheden en daarmee ook de te behalen milieuwinst beperkt. Betere informatievoorziening voor consumenten kan bijdragen om de vervuiling tegen te gaan.

5 november 2019

Kunststof als secundaire grondstof

Publicatie

Met recycling van kunststof zijn milieuwinsten te behalen ten opzichte van het gebruik van primaire kunststof. Het gaat dan met name om vermindering van CO2-uitstoot en andere emissies. Een grove inschatting van de potentiële milieuwinst van kunststofrecycling bedraagt, afhankelijk van de CO2-prijs, tussen circa 11 en 42 cent per kg: ongeveer 10 tot 40% van de prijs van ‘fossiele’ kunststof. Recycling van kunststof kan in potentie de milieuschade door emissies grofweg halveren.

19 augustus 2019

Verbeteropties gemeentepolis

Publicatie

Gemeentepolissen zijn een groot goed, maar er zijn verbeteringen mogelijk. Het CPB doet 3 aanbevelingen.

Image for Verbeteropties gemeentepolis
5 juni 2019

Toelichting MKBA gebiedsontwikkeling

Publicatie

Rijkswaterstaat heeft het CPB gevraagd om een toelichting op het maken van maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) van gecombineerde gebiedsontwikkeling en transportinfrastructuurprojecten. Voorbeelden van dergelijke projecten zijn de schaalsprong Almere, de ondertunneling van de A2 in Maastricht en de Wegverbreding Schiphol-Amsterdam-Almere (zie foto). Op basis van literatuuronderzoek, interviews en eigen ervaringen met MKBA’s heeft het CPB 7 aanbevelingen geselecteerd.

Image for Toelichting MKBA gebiedsontwikkeling
28 november 2018

MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?

Publicatie

Om de bereikbaarheid te vergroten zijn naast de traditionele maatregelen van aanleg en uitbreiding van weg en spoor (‘inframaatregelen’) ook zogeheten niet-infrastructurele maatregelen mogelijk.

Image for MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?
9 november 2018

De maatschappelijke kosten en baten van een vrachtwagenheffing: een second opinion

Publicatie

Het CPB heeft – op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – een second opinion uitgevoerd op een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) vrachtwagenheffing van Ecorys.

20 juni 2018

Circulaire economie: economie en ecologie in balans

Publicatie

Een meer circulaire economie vraagt als eerste dat schade aan natuur, milieu en leefomgeving wordt doorberekend aan de veroorzaker ervan. Dit betekent in veel gevallen een belasting op de vervuiling door bedrijven die ontstaat bij de productie van grondstoffen, halffabricaten en eindproducten.