Zoekresultaten

There are 19 search results.
5 februari 2019

Second Opinion Kentallen Kosten-Batenanalyse (KKBA) Velsen Energiehaven IJmond

Publicatie

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de Kentallen Kosten-BatenAnalyse (KKBA) ‘Velsen Energiehaven IJmond’ van Rho Adviseurs. Het is op basis van de KKBA niet te zeggen of de investering in de aanleg van de Energiehaven maatschappelijk rendabel zal zijn. Ook is niet aan te geven welke van de varianten de voorkeur verdient.

28 november 2018

MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?

Publicatie

Om de bereikbaarheid te vergroten zijn naast de traditionele maatregelen van aanleg en uitbreiding van weg en spoor (‘inframaatregelen’) ook zogeheten niet-infrastructurele maatregelen mogelijk.

Image for MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?
24 januari 2018

Moet in kosten-batenanalyses worden gecorrigeerd voor verstorende kosten van belastingheffing?

Publicatie

Volgens economische theorie zorgt belastingheffing voor een wig tussen private en publieke baten, waardoor arbeidsaanbod, consumptie en investeringen worden verstoord; dit leidt tot welvaartsverlies.

19 januari 2018

Second Opinion MKBA Rivierverruiming IJssel en Waal-Merwedes Rapportage ronde 2

Publicatie

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de door Ecorys opgestelde maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) Rivierverruiming IJssel en Waal-Merwedes. De MKBA wordt in drie ronden uitgevoerd. De door het CPB beoordeelde rapportage betreft ‘ronde 2’ van de IJssel en Waal-Merwedes. De CPB-notitie vormt input voor de derde en laatste ronde van de MKBA.

5 december 2017

Hoe omgaan met flexibiliteit in infrastructuurbeleid en MKBA's infrastructuur?

Publicatie

De Nederlandse infrastructuur voor wegen, spoor en water is van hoge kwaliteit, mede door een lange traditie van meerjarige planning en besluitvorming. Ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto en de energie-transitie hebben de toekomst onzekerder gemaakt. Hierdoor is het risico om achteraf gezien verkeerde investeringen in infrastructuur te doen aanzienlijk vergroot.

10 oktober 2017

Welvaartsgewichten in kosten-batenanalyse: van theorie naar praktijk

Publicatie

In de praktijk van kosten-batenanalyse over de hele wereld worden de baten opgeteld onafhankelijk van wie deze ontvangen en of zij bijvoorbeeld rijk of arm zijn. Dit spoort niet met basis-economische principes, zoals afnemend marginaal nut van inkomen en ongelijkheidsaversie.

20 september 2017

Advies over de te hanteren discontovoet voor de MKBA Rivierverruiming

Publicatie

De projectdirectie van de MKBA Rivierverruiming en dijkversterking heeft het CPB verzocht om te adviseren over de te hanteren discontovoet voor deze MKBA.

20 februari 2017

Beoordelingssystematiek zoetwaterbeschikbaarheid

Publicatie

Rijkswaterstaat heeft het CPB gevraagd de toepasbaarheid van een methodologie om maatregelen op het terrein van zoetwaterbeschikbaarheid te beoordelen en de relatie met MKBA’s te toetsen.

6 december 2016

WLO-klimaatscenario’s en de waardering van CO2-uitstoot in MKBA's

Publicatie

WLO-klimaatscenario’s betekenen nieuwe CO2-prijzen in MKBA's.

12 mei 2016

Kansrijk Mobiliteitsbeleid

Publicatie

Het personen- en goederenvervoer blijven de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen.

Image for Kansrijk Mobiliteitsbeleid