Zoekresultaten

Er zijn 7 zoekresultaten.
20 mei 2019

Het effect van knooppuntontwikkelingen op huizenprijzen

In dit onderzoek analyseren we de effecten van de renovaties van de stationsgebieden van Breda, Tilburg en Arnhem op huizenprijzen. In deze steden is niet alleen het station opgeknapt, óók het omliggende gebied heeft...

infographic
18 september 2018

De productiviteitseffecten van (milieu-) regelgeving

Deze CPB Notitie bestudeert de effecten van het aanscherpen van (milieu)regulering op de productiviteit van het bedrijfsleven.

22 mei 2018

Leefbaarheidsbaten A2 tunnel Maastricht zeer aanzienlijk: meer dan 200 miljoen

In onze studie vinden we dat door de ondertunneling van de A2 in Maastricht de leefbaarheid van de stad sterk toeneemt. We berekenen een leefbaarheidswinst voor bestaande huizen binnen één kilometer van 220 mln euro. Het is aannemelijk dat de totale winst nog hoger ligt.

22 mei 2018

Ruimtelijke- én mobiliteitsprojecten in de stad: wat en hoe groot zijn de effecten?

De afgelopen twintig jaar proberen steeds meer ‘integrale’ infrastructuurprojecten in de stad om niet alleen de bereikbaarheid te verbeteren, maar ook de openbare ruimte. In deze CPB Notitie geven we allereerst een overzicht van integrale projecten in het binnen- en buitenland.

22 mei 2018

De leefbaarheidseffecten van stedelijke infrastructuur: bewijs uit Maastricht

Nieuwe infrastructuurprojecten beogen vaak in eerste instantie om reistijd te verkorten. Door toenemende druk op steden worden de laatste jaren verbeteringen in leefbaarheid en efficiënt ruimtegebruik echter steeds belangrijker.

14 mei 2018

Vrijwillig uit de auto: gedragsbeïnvloeding in de werkgerelateerde mobiliteit

De Nederlandse overheid doet veel om mobiliteit in goede banen te leiden. In deze notitie kijken we naar de effecten van gedragsbeïnvloeding op mobiliteit in woon-werk- en zakelijk verkeer. Dit doen we met een overzicht van de empirische literatuur en een analyse van de effecten van het programma Low Car Diet (LCD).

28 februari 2018

Waarom groeien lonen sneller in grotere steden? Een onderzoek naar het belang van ruimtelijke selectie

Deze studie richt zich op de vraag waarom lonen sneller groeien in grote steden dan in kleine steden. We concluderen dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door ruimtelijke selectie: personen en bedrijven met een inherent hogere loongroei vestigen zich bij voorkeur in grote steden. Jonge werknemers ervaren echter wel een substantiële verhoogde loongroei in stedelijk gebied.