Zoekresultaten

There are 5 search results.
26 mei 2021

Doorrekening drempelverlaging WIA, voor het ministerie van SZW

Publicatie

Het CPB is door het ministerie van SZW gevraagd om inzicht te geven in de structurele effecten van verlaging van de toetredingsdrempel tot de WIA van 35% arbeidsongeschiktheid naar 25% of 15%. De budgettaire kosten van verlaging van de drempel naar 25% bedragen 260 mln euro. Er komen dan structureel 41.000 mensen met een WIA-uitkering bij. Bij een verlaging naar 15% lopen de kosten op tot 430 mln euro. Het structurele aantal WIA-uitkeringen stijgt dan met 82.000.

19 mei 2020

Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update sociale zekerheid

Publicatie

De hoogte van een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft minder invloed op het aantal mensen met zo’n uitkering sinds de toelatingseisen strenger zijn gemaakt.

Image for Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update sociale zekerheid
19 mei 2020

Uitkeringselasticiteiten werkloosheid

Publicatie

Dit achtergronddocument, behorende bij Kansrijk arbeidsmarktbeleid update sociale zekerheid, gaat over de uitkeringselasticiteit: het verband tussen hoogte en duur van de WW-uitkering en het aantal uitkeringsgerechtigden in de WW. Over dit verband in Nederland is relatief weinig bekend. De uitkeringselasticiteit is voor het CPB van belang voor het doorrekenen van beleidsmaatregelen, zoals deze onder andere in verkiezingsprogramma’s voorkomen.

19 mei 2020

Uitkeringselasticiteiten arbeidsongeschiktheid

Publicatie

Dit achtergronddocument, behorende bij Kansrijk arbeidsmarktbeleid update sociale zekerheid, gaat over de uitkeringselasticiteiten arbeidsongeschiktheid. Het Nederlandse arbeidsongeschiktheidsstelsel is in de afgelopen decennia ingrijpend hervormd. Met de invoering van de Wet verbetering poortwachter zijn de toelatingseisen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering verscherpt: werkgevers en werknemers moeten aan re-integratieverplichtingen voldoen, als voorwaarde om na twee jaar een WIA-aanvraag te doen (tot 2004 was dit één jaar). Een werknemer moet twee jaar in de ziektewet zitten voordat hij een arbeidsongeschiktheidsuitkering kan aanvragen. Bovendien is de werkgever verplicht om het loon van zieke werknemers door te betalen en betaalt hij een hogere premie als er meer werknemers uitstromen naar de WIA. Hierdoor is er een flinke prikkel om het ziekteverzuim van werknemers te beperken en daarmee ook de potentiële AO-instroom. Sindsdien is de instroom in de AO dan ook substantieel gedaald.

30 april 2020

Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update minimumloonbeleid

Publicatie

Een verhoging van het minimumloon heeft een kleiner effect op de werkgelegenheid dan eerder werd gedacht.

Image for Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update minimumloonbeleid