Zoekresultaten

There are 22 search results.
26 juni 2020

Crisis op de arbeidsmarkt: wie zitten in de gevarenzone?

Publicatie

Baanverlies door crisis raakt vooral mensen met een beperkt vangnet.

Image for Crisis op de arbeidsmarkt: wie zitten in de gevarenzone?
26 juni 2020

Crisis op de arbeidsmarkt: additionele analyses en achtergrondinformatie

Publicatie

In dit achtergronddocument bij de publicatie ‘Crisis op de arbeidsmarkt: wie zitten in de gevarenzone?’ laten we gevoeligheidsanalyses en extra data zien. We laten zien dat onze resultaten voor wat betreft de impact op de verdeling niet afhangen van de gekozen definitie om te bepalen wie er de grootste kans heeft om geraakt te worden door de coronacrisis op de arbeidsmarkt.

Image for Crisis op de arbeidsmarkt: additionele analyses en achtergrondinformatie
26 juni 2020

Baanverlies door crisis raakt vooral mensen met een beperkt vangnet

Persbericht

Mensen met de grootste kans om hun werk te verliezen door de coronacrisis, hebben vaak weinig ander huishoudinkomen of spaargeld om op terug te vallen. In de gevarenzone zitten volgens het Centraal Planbureau (CPB) vooral mensen zonder vast contract in sectoren waar het aantal vacatures sterk is gedaald, zoals de horeca of detailhandel. Dit staat in de zojuist verschenen publicatie ‘Crisis op de arbeidsmarkt: wie zitten in de gevarenzone?’ van het CPB.

Image for Baanverlies door crisis raakt vooral mensen met een beperkt vangnet
12 juni 2020

Arbeidsmarkt: Historische daling werkzame personen, maar internationaal gezien beperkt

Publicatie

Historische daling aantal werkenden is internationaal gezien beperkt: samenhang met beleid

Image for Arbeidsmarkt: Historische daling werkzame personen, maar internationaal gezien beperkt
12 juni 2020

Historische daling aantal werkenden is internationaal gezien beperkt: samenhang met beleid

Persbericht

De historisch sterke daling in het aantal werkzame personen in Nederland in april is vanuit internationaal perspectief beperkt. De daling in het aantal werkzame personen was relatief beperkt in landen die hebben ingezet op werktijdverkorting in combinatie met relatief strikte ontslagbescherming, zoals Nederland. Dit meldt het Centraal Planbureau (CPB) in de vandaag verschenen publicatie over de ontwikkeling op de arbeidsmarkt tijdens de coronacrisis.

Image for Historische daling aantal werkenden is internationaal gezien beperkt: samenhang met beleid
28 mei 2020

Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update actief arbeidsmarktbeleid

Publicatie

Update actief arbeidsmarktbeleid. Dit betreft beleid gericht op het activeren van personen naar werk, zoals begeleiding, scholing, financiële prikkels of directe baancreatie.

Image for Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update actief arbeidsmarktbeleid
28 mei 2020

Evaluatie experimenten Participatiewet: Effecten op de uitstroom naar werk

Publicatie

Ontheffing sollicitatieplicht zorgt niet voor minder uitstroom naar werk.

Image for Evaluatie experimenten Participatiewet: Effecten op de uitstroom naar werk
19 mei 2020

Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update sociale zekerheid

Publicatie

De hoogte van een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft minder invloed op het aantal mensen met zo’n uitkering sinds de toelatingseisen strenger zijn gemaakt.

Image for Kansrijk arbeidsmarktbeleid: update sociale zekerheid
19 mei 2020

Uitkeringselasticiteiten werkloosheid

Publicatie

Dit achtergronddocument, behorende bij Kansrijk arbeidsmarktbeleid update sociale zekerheid, gaat over de uitkeringselasticiteit: het verband tussen hoogte en duur van de WW-uitkering en het aantal uitkeringsgerechtigden in de WW. Over dit verband in Nederland is relatief weinig bekend. De uitkeringselasticiteit is voor het CPB van belang voor het doorrekenen van beleidsmaatregelen, zoals deze onder andere in verkiezingsprogramma’s voorkomen.

19 mei 2020

Uitkeringselasticiteiten arbeidsongeschiktheid

Publicatie

Dit achtergronddocument, behorende bij Kansrijk arbeidsmarktbeleid update sociale zekerheid, gaat over de uitkeringselasticiteiten arbeidsongeschiktheid. Het Nederlandse arbeidsongeschiktheidsstelsel is in de afgelopen decennia ingrijpend hervormd. Met de invoering van de Wet verbetering poortwachter zijn de toelatingseisen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering verscherpt: werkgevers en werknemers moeten aan re-integratieverplichtingen voldoen, als voorwaarde om na twee jaar een WIA-aanvraag te doen (tot 2004 was dit één jaar). Een werknemer moet twee jaar in de ziektewet zitten voordat hij een arbeidsongeschiktheidsuitkering kan aanvragen. Bovendien is de werkgever verplicht om het loon van zieke werknemers door te betalen en betaalt hij een hogere premie als er meer werknemers uitstromen naar de WIA. Hierdoor is er een flinke prikkel om het ziekteverzuim van werknemers te beperken en daarmee ook de potentiële AO-instroom. Sindsdien is de instroom in de AO dan ook substantieel gedaald.