Zoekresultaten

There are 4 search results.
16 januari 2019

Monitor impuls leraren tekortvakken

Publicatie

Het kabinet Rutte II besloot in zijn kabinetsperiode om in de periode 2013-2016 eenmalig 100 miljoen euro extra uit te geven om de kwaliteit en kwantiteit van het lerarencorps te verbeteren, met name voor tekortvakken. Deze notitie, geschreven in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), geeft een overkoepelend beeld van de impuls leraren tekortvakken (kortweg: impuls). Het is een overzicht van alle evaluaties/studies die zijn uitgevoerd door verschillende onderzoekers naar (onderdelen van) de impuls.

13 juli 2018

Kosten en baten van de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo

Publicatie

Deze CPB-notitie brengt, op verzoek van het ministerie van OCW in reactie op de motie Wiersma c.s. (kamerstuk 31524, nr. 326 ), de kosten en baten in kaart van de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het middelbaar beroepsonderwijs en zet deze af tegen de beroepsopleidende leerweg (bol) en doet dat voor werkgevers, studenten, mbo-instellingen en de overheid.

23 maart 2018

Decennium onderwijs- en arbeidsmarktcarrières cohort 2006

Publicatie

Deze rapportage is een achtergronddocument dat hoort bij de CPB Notitie ‘waarde van een startkwalificatie op de arbeidsmarkt‘. Waar de notitie zich concentreert op de hoofdvragen, beschrijft dit achtergronddocument veel details. Het geeft een uitgebreid overzicht van de onderwijs- en arbeidsmarktloopbanen van jongeren. Deze loopbanen hebben we gesorteerd per vooropleiding in het voortgezet onderwijs.

8 februari 2018

Waarde van een startkwalificatie op de arbeidsmarkt

Publicatie

Deze studie verkent de rol van de startkwalificatie bij het optimaliseren van de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt voor mbo-studenten. Hierbij proberen we de volgende vragen te beantwoorden: 1. Doen jongeren met een startkwalificatie het beter op de arbeidsmarkt? 2. Vallen jongeren die al een startkwalificatie hebben gehaald vaker uit? Een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo2-, havo- of vwo-niveau.