Zoekresultaten

There are 5 search results.
16 april 2019

Jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt in beeld

Publicatie

Deze studie brengt in kaart hoeveel jongeren tussen 16 en 30 jaar een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, wat hun kenmerken zijn, welke factoren wijzen op een verhoogd risico op afstand tot de arbeidsmarkt en welke subgroepen er binnen deze groep te onderscheiden zijn. De studie is uitgevoerd in opdracht van de werkgroep van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) ‘Jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt’. De IBO-werkgroep heeft economische niet-zelfstandigheid als indicator genomen voor het abstracte begrip ‘afstand tot de arbeidsmarkt’.

Image for Jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt in beeld
2 april 2019

Eindtoets draagt bij aan beter passend schooladvies

Persbericht

De eindtoets voor leerlingen in groep 8 van de basisschool kan wel degelijk bijdragen aan een schooladvies dat beter past bij het niveau van het kind. Leerlingen van wie het schooladvies ondanks een betere eindtoets niet wordt bijgesteld, wisselen op de middelbare school vaker van niveau ten opzichte van hun schooladvies. Dit suggereert dat plaatsing op de middelbare school beter is als de informatie uit de eindtoets wordt benut. Dit staat in de publicatie ‘De waarde van eindtoetsen in het primair onderwijs’ van het Centraal Planbureau.

Image for Eindtoets draagt bij aan beter passend schooladvies
2 april 2019

Eindtoets draagt bij aan beter passend schooladvies

Publicatie

De eindtoets voor leerlingen in groep 8 van de basisschool kan wel degelijk bijdragen aan een schooladvies dat beter past bij het niveau van het kind.

Image for Eindtoets draagt bij aan beter passend schooladvies
20 februari 2019

Ouders gaan een beetje meer werken als hun jongste kind naar school gaat

Publicatie

Vanaf hun vierde jaar gaan vrijwel alle kinderen in Nederland twintig uur per week naar school. Wanneer het jongste kind in een huishouden naar school gaat, heeft dit ook consequenties voor ouders. Als ouders een deel van de werkweek voor hun kind zorgen, kunnen zij deze tijd anders besteden. Dit geldt voor de meeste ouders in Nederland. Als ouders gebruik maakten van betaalde kinderopvang, besparen ze hierdoor kosten. Dit geldt voor ongeveer de helft van de ouders. Veel ouders besparen dus zowel tijd als kosten aan opvang. Standaard economische theorie voorspelt dat dit twee tegengestelde effecten veroorzaakt: door de toename in beschikbare tijd verwachten we dat ouders meer gaan werken, terwijl de dalende uitgaven aan kinderopvang juist kunnen leiden tot een afname in het aantal gewerkte uren (het inkomenseffect).

27 januari 2017

Samenwerking kinderopvang en onderwijs

Publicatie

(Meer) samenwerking tussen opvang en onderwijs lijkt logisch – zowel tussen voorschoolse voorziening en basisschool, als tussen basisschool en buitenschoolse voorziening. Het is echter niet duidelijk wat de opbrengsten van meer samenwerking zijn voor kinderen en hun ouders. Deze policy brief wil daarom een helder beeld scheppen over de voor- en nadelen van verschillende samenwerkingsvormen.