Zoekresultaten

There are 13 search results.
2 oktober 2020

Invoering bachelor-masterstelsel: een stap naar meer flexibiliteit

Publicatie

Sinds 2002 veranderen studenten in toenemende mate tussen de bachelor- en masterfase van opleiding. Ook wordt de overgang van bachelor naar master vaker benut om van universiteit te wisselen. Het effect op de deelname aan publiek bekostigd hoger onderwijs op latere leeftijd blijft echter beperkt.

Image for Invoering bachelor-masterstelsel: een stap naar meer flexibiliteit
19 augustus 2020

Aanvulling op de coronapublicatie ‘Crisis op de arbeidsmarkt’: De invloed van al dan niet meenemen van jongeren en studenten op de uitkomsten

Publicatie

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het CPB verzocht om dieper in te gaan op de invloed van het al dan niet meenemen van jongeren en studenten op de uitkomsten van eerder onderzoek naar welke groepen werkenden het grootste risico lopen op baanverlies ten gevolge van de coronacrisis.

Image for Aanvulling op de coronapublicatie ‘Crisis op de arbeidsmarkt’: De invloed van al dan niet meenemen van jongeren en studenten op de uitkomsten
9 juli 2020

Effect schrappen centraal examen zonder aanvullende maatregelen

Publicatie

Door het schrappen van de centrale eindexamens vanwege de coronacrisis zou de einduitslag van ongeveer 8% van de leerlingen veranderd zijn als er geen extra maatregelen waren genomen.

Image for Effect schrappen centraal examen zonder aanvullende maatregelen
9 juli 2020

Niet meetellen centraal examen verandert uitslag 8% eindexamenkandidaten

Persbericht

Door het schrappen van de centrale eindexamens vanwege de coronacrisis zou de einduitslag van ongeveer 8% van de leerlingen veranderd zijn als er geen extra maatregelen waren genomen. Als vorig jaar het centraal examen niet had meegeteld, zouden bijna 8 duizend gezakte leerlingen wél geslaagd zijn, maar zouden ook bijna 7 duizend geslaagde leerlingen daardoor juist gezakt zijn. Dit staat in de zojuist verschenen publicatie ‘Effect schrappen centraal examen zonder aanvullende maatregelen’ van het Centraal Planbureau (CPB).

Image for Niet meetellen centraal examen verandert uitslag 8% eindexamenkandidaten
6 juli 2020

Schrappen eindtoets groep 8 kan ongelijkheid vergroten

Publicatie

Door het schrappen van de eindtoets vanwege de coronacrisis lopen zonder verder ingrijpen naar schatting 14 duizend leerlingen dit jaar een hoger schooladvies mis.

Image for Schrappen eindtoets groep 8 kan ongelijkheid vergroten
6 juli 2020

Schrappen eindtoets groep 8 kan ongelijkheid vergroten

Persbericht

Door het schrappen van de eindtoets vanwege de coronacrisis lopen zonder verder ingrijpen naar schatting 14 duizend leerlingen dit jaar een hoger schooladvies mis. Het gaat hierbij vaker om leerlingen met een migratieachtergrond, kinderen van laagopgeleide ouders en kinderen van ouders met een laag inkomen. Dit staat in de zojuist verschenen publicatie ‘Schrappen eindtoets groep 8 kan ongelijkheid vergroten’ van het Centraal Planbureau (CPB).

Image for Schrappen eindtoets groep 8 kan ongelijkheid vergroten
23 juni 2020

Kansrijk Onderwijsbeleid: update

Publicatie

In deze update zijn alle beleidsmaatregelen opnieuw doorgerekend, waarbij recente cijfers gebruikt zijn van leerlingaantallen, loonkosten van personeel en achtergrondkenmerken van leerlingen en studenten.

Image for Kansrijk Onderwijsbeleid: update
12 mei 2020

Effect Wet studievoorschot op toegankelijkheid en leengedrag

Publicatie

Scholieren gaan net zo vaak studeren als voor invoering van het leenstelsel.

Image for Effect Wet studievoorschot op toegankelijkheid en leengedrag
12 mei 2020

Eerste effecten invoering Wet studievoorschot

Publicatie

Het Centraal Planbureau en de Dienst Uitvoering Onderwijs hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar de eerste effecten van de invoering van de Wet studievoorschot. Dit achtergronddocument geeft een uitgebreide beschrijving van het onderzoek, dat ten grondslag ligt aan de bijbehorende Policy Brief.

28 april 2020

Onderwijskeuzes in stad en platteland: spelen agglomeratiemechanismen mogelijk een rol in het onderwijs?

Publicatie

Het succes van steden heeft in de afgelopen decennia veel aandacht gekregen van zowel beleidsmakers als de academische wereld. De nadruk heeft hierbij vooral gelegen op arbeidsmarktuitkomsten: werknemers in grote steden zijn productiever en bouwen sneller kennis op dan werknemers elders. In dit onderzoek verklaren we het succes van steden vanuit een ander perspectief: namelijk vanuit onderwijs.