Joep Tijm

wetenschappelijk medewerker, Sector 5 Fysieke omgeving
Employee image
+31 6 31757522 J.Tijm@cpb.nl
Centraal Planbureau

Bezuidenhoutseweg 30
2594 AV Den Haag


Publications

September 7, 2018

De fiscale behandeling van voertuigveiligheid

Een slimmere belasting op auto’s kan de veiligheid vergroten. Consumenten kunnen bijvoorbeeld worden gestimuleerd om de veiligste auto’s te kopen door de aanschafsbelasting (bpm) daarvan te verlagen en die voor...

June 20, 2018

Circulaire economie: economie en ecologie in balans

Beprijzing van milieuschade is belangrijk om tot een meer circulaire economie te komen. Dit werkt het beste als de schade wordt belast bij de veroorzaker ervan. De winst is vooral te behalen bij vervuilende bedrijven....

June 20, 2018

Niet-hernieuwbare grondstoffen voor de circulaire economie, een economische analyse van de werking en beperking van grondstoffenmarkten

Beprijzing van milieuschade is belangrijk om tot een meer circulaire economie te komen. Dit werkt het beste als de schade wordt belast bij de veroorzaker ervan. De winst is vooral te behalen bij vervuilende bedrijven....

May 22, 2018

Leefbaarheidsbaten A2 tunnel Maastricht zeer aanzienlijk: meer dan 200 miljoen

De aanleg van de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht heeft de leefbaarheid in de omgeving sterk verhoogd, waardoor de waarde van de huizen binnen een straal van één kilometer met 220 miljoen euro is...

May 22, 2018

How large are road traffic externalities in the city? The highway tunneling in Maastricht, the Netherlands

Infrastructure projects are increasingly aiming to improve liveability, in particular in urban areas. We analyse a specifi c case in which an existing highway in an urban area was moved underground in order to improve intercity traffic flows and to reduce traffic externalities.