Knowledge and Innovation

In the coming years, CPB intends to make substantial contributions to policy-relevant economic analyses of the various fields within the knowledge chain. This chain runs from pre-school education, to primary, secondary, vocational and higher education and to training courses people attend throughout their careers. Education also contributes to the creation of human capital. Knowledge is essential for conducting scientific research, and scientific knowledge in turn flows back into education. And, ultimately, science, innovation and the creation of human capital are the drivers of general welfare.
Knowledge and Innovation
May 14, 2024

De voorspellende waarde van toetsen uit het LVS

De toetsen uit het leerlingvolgsysteem (LVS) van basisscholen voorspellen de uitslag van de eindtoets groep acht relatief goed. Met name de toets in groep zeven biedt een sterke indicatie van de mogelijke eindtoetsscore.

No title
February 6, 2024

De relatie tussen de arbeidsmarkt en studie-inschrijvingen

Scholieren baseren hun studiekeuze niet aantoonbaar op de baankansen en startsalarissen van een opleiding.

No title
November 28, 2023

Hoe economische effecten te schatten voor individuen bij difference-in differences

Het schatten van het effect van economisch beleid vormt een belangrijk onderdeel van economisch onderzoek. Vaak richt onderzoek zich daarbij op het gemiddelde effect, maar beleidsmakers willen ook inzicht of bepaalde...

November 28, 2023

Causal forests with fixed effects for treatment effect heterogeneity in difference-in-differences

Recently developed heterogeneity-robust two-way fixed effects (TWFE) estimators do not quantify the full heterogeneity in treatment effects in a difference-in-differences research design....

October 24, 2023

Hoger onderwijs niet minder toegankelijk door leenstelsel

Met invoering van de Wet studievoorschot hoger onderwijs (vaak aangeduid als het leenstelsel) in september 2015 is de basisbeurs voor studenten in het hoger onderwijs komen te vervallen....

October 24, 2023

Does replacing grants by income-contingent loans harm enrolment?

This paper evaluates the impact of a reform which replaced universal basic grants by income-contingent loans on enrolment in Dutch higher education using administrative data of ten complete student cohorts....

March 17, 2020

Impact of coronavirus COVID-19 on Dutch economy highly uncertain

March 26, CPB publishes new corona-scenarios (in Dutch).

No title
March 3, 2020

Impact of coronavirus on Dutch economy highly uncertain

Steady underlying growth.

primary-image-uk 740x420

Contacts