Sonny Kuijpers

wetenschappelijk medewerker, Sector 3 Arbeid, Onderwijs en Pensioenen
Employee image
+31 6 54264718 S.Kuijpers@cpb.nl
Centraal Planbureau

Bezuidenhoutseweg 30
2594 AV Den Haag


Publications

November 23, 2018

Loongroei, een analyse op bedrijvendata

Om de lonen in de toekomst sterker te laten stijgen, is het nodig dat de arbeidsproductiviteit, oftewel de productie per werknemer, sneller toeneemt. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in de vandaag...

Image for Loongroei, een analyse op bedrijvendata
July 13, 2018

Kosten en baten van de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo

Deze CPB-notitie brengt, op verzoek van het ministerie van OCW in reactie op de motie Wiersma c.s. (kamerstuk 31524, nr. 326 ), de kosten en baten in kaart van de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het middelbaar...

March 23, 2018

Decennium onderwijs- en arbeidsmarktcarrières cohort 2006

Deze rapportage is een achtergronddocument dat hoort bij de CPB Notitie ‘waarde van een startkwalificatie op de arbeidsmarkt‘. Waar de notitie zich concentreert op de hoofdvragen, beschrijft dit achtergronddocument...

March 8, 2018

Voorspellen van de werkloosheid. Kan het beter?

Dit document beschrijft verschillende routes om de CPB-kortetermijnramingen van de werkloosheid te ondersteunen. Op basis van recente wetenschappelijke literatuur is onderzocht of de werkloosheid nauwkeuriger geraamd...

February 14, 2018

Do paid teacher trainee programs lead to additional teachers in secondary education? A Regression Discontinuity Analysis

This paper evaluates the quantitative effects of two teacher traineeships that were implemented in the Netherlands to address shortages of fully qualified teachers in secondary education. Applying a fuzzy regression discontinuity design, we estimate the effects of being selected to participate in one of the traineeships. We find no significant local average treatment effects of being selected on the probabilities of enrolling into academic teacher training, obtaining a full teaching qualification, and on working in education, although the point estimates are positive for the first two outcome variables.