Sonny Kuijpers

wetenschappelijk medewerker, Sector 3 Arbeid, Onderwijs en Pensioenen
Employee image
+31 6 54264718 S.Kuijpers@cpb.nl
Centraal Planbureau

Bezuidenhoutseweg 30
2594 AV Den Haag


Publicaties

23 november 2018

Loongroei, een analyse op bedrijvendata

Dit CPB Achtergronddocument presenteert analyses over de loonontwikkeling op microniveau. Het vormt achtergrondmateriaal bij de CPB Policy Brief 2018/12 “Vertraagde loonontwikkeling in Nederland ontrafeld”.

Image for Loongroei, een analyse op bedrijvendata
13 juli 2018

Kosten en baten van de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo

Deze CPB-notitie brengt, op verzoek van het ministerie van OCW in reactie op de motie Wiersma c.s. (kamerstuk 31524, nr. 326 ), de kosten en baten in kaart van de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het middelbaar beroepsonderwijs en zet deze af tegen de beroepsopleidende leerweg (bol) en doet dat voor werkgevers, studenten, mbo-instellingen en de overheid.

23 maart 2018

Decennium onderwijs- en arbeidsmarktcarrières cohort 2006

Deze rapportage is een achtergronddocument dat hoort bij de CPB Notitie ‘waarde van een startkwalificatie op de arbeidsmarkt‘. Waar de notitie zich concentreert op de hoofdvragen, beschrijft dit achtergronddocument veel details. Het geeft een uitgebreid overzicht van de onderwijs- en arbeidsmarktloopbanen van jongeren. Deze loopbanen hebben we gesorteerd per vooropleiding in het voortgezet onderwijs.

8 maart 2018

Voorspellen van de werkloosheid. Kan het beter?

Dit document beschrijft verschillende routes om de CPB-kortetermijnramingen van de werkloosheid te ondersteunen. Op basis van recente wetenschappelijke literatuur is onderzocht of de werkloosheid nauwkeuriger geraamd kan worden met tijdreeksmodellen. Daarnaast besteden we aandacht aan de kwaliteit van voorspellingen in de buurt van omslagpunten.

14 februari 2018

Hebben betaalde onderwijs-traineeships tot meer leraren geleid?

Geselecteerd worden voor de onderwijs-traineeships ‘Eerst De Klas’ (EDK) en ‘OnderwijsTraineeship’ (OTS) draagt niet overtuigend bij aan de kans om (1) te starten in een academische lerarenopleiding, (2) een eerstegraads lesbevoegdheid te behalen en (3) te (blijven) werken in het onderwijs. Deze studie laat met een regressie-discontinuïteiten-analyse (ruwweg) de lokale verschillen zien tussen kandidaten die werden geselecteerd voor een traineeship, en hen die afvielen op de selectiedag.