Search results

There are 49 search results.
September 5, 2019

De economische effecten van internationalisering in het hoger onderwijs en mbo

Publication (in Dutch only)

Buitenlandse studenten die in Nederland komen studeren, brengen meer baten dan kosten met zich mee voor de Rijksbegroting.

June 12, 2019

Second Opinion Brede Sluis Kornwerderzand

Publication (in Dutch only)

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA) Brede Sluis Kornwerderzand en de aanvullende nota over mogelijke verdringingseffecten. Op basis van de MKBA en de nota is geen gedegen afweging te maken van de maatschappelijke kosten en baten van sluisverbredingen rond het IJsselmeer. Het CPB kan de hoofdconclusie van de MKBA dat de Brede Sluis het meest rendabele alternatief is, niet onderschrijven.

February 7, 2019

Biodiversity in the Dutch practice of cost-benefit analysis

Publication

According to the Dutch cost-benefit guidelines, biodiversity points are an innovative and practical method to measure the impact of policy measures on biodiversity. A major use is to compare the cost-effectiveness of project alternatives with respect to their impact on biodiversity. For assessing the net benefits of projects, it is more informative than qualitative or ordinal expert opinions on a policy measure’s impact on biodiversity.This paper provides the first overview of this method in Dutch CBA practice.

February 5, 2019

Second Opinion Kentallen Kosten-Batenanalyse (KKBA) Velsen Energiehaven IJmond

Publication (in Dutch only)

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de Kentallen Kosten-BatenAnalyse (KKBA) ‘Velsen Energiehaven IJmond’ van Rho Adviseurs. Het is op basis van de KKBA niet te zeggen of de investering in de aanleg van de Energiehaven maatschappelijk rendabel zal zijn. Ook is niet aan te geven welke van de varianten de voorkeur verdient.

December 3, 2018

Het belang van de leefomgeving: verschillen tussen MKBA’s en maatschappelijke discussies

Publication (in Dutch only)

Negatieve effecten van overheidsbeleid op de leefomgeving zijn in maatschappelijke discussies vaak van groot belang, maar in maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) relatief klein.

November 28, 2018

MKBA-methoden en bereikbaarheid: Hoe omgaan met niet-infrastructurele maatregelen, zoals wegbenuttingsmaatregelen?

Publication (in Dutch only)

Om de bereikbaarheid te vergroten zijn naast de traditionele maatregelen van aanleg en uitbreiding van weg en spoor (‘inframaatregelen’) ook zogeheten niet-infrastructurele maatregelen mogelijk.

November 9, 2018

De maatschappelijke kosten en baten van een vrachtwagenheffing: een second opinion

Publication (in Dutch only)

Het CPB heeft – op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – een second opinion uitgevoerd op een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) vrachtwagenheffing van Ecorys.

January 24, 2018

Should CBA’s include a correction for the marginal excess burden of taxation?

Publication

According to economic theory, taxation drives a wedge between private and public benefits, which distorts labour supply, consumption and investment and leads to loss of welfare.

January 19, 2018

Second Opinion MKBA Rivierverruiming IJssel en Waal-Merwedes Rapportage ronde 2

Publication (in Dutch only)

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de door Ecorys opgestelde maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) Rivierverruiming IJssel en Waal-Merwedes. De MKBA wordt in drie ronden uitgevoerd. De door het CPB beoordeelde rapportage betreft ‘ronde 2’ van de IJssel en Waal-Merwedes. De CPB-notitie vormt input voor de derde en laatste ronde van de MKBA.

December 5, 2017

Hoe omgaan met flexibiliteit in infrastructuurbeleid en MKBA's infrastructuur?

Publication (in Dutch only)

De Nederlandse infrastructuur voor wegen, spoor en water is van hoge kwaliteit, mede door een lange traditie van meerjarige planning en besluitvorming. Ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto en de energie-transitie hebben de toekomst onzekerder gemaakt. Hierdoor is het risico om achteraf gezien verkeerde investeringen in infrastructuur te doen aanzienlijk vergroot.