Search results

There are 87 search results.
November 5, 2019

Meer milieuwinst met recycling #hoedan?

Publication (in Dutch only)

Er is meer milieuwinst mogelijk uit recycling, bijvoorbeeld door een exportheffing of -verbod voor kunststofverpakkingsafval naar een aantal landen.

November 5, 2019

Textiel als secundaire grondstof

Publication (in Dutch only)

Verschillende beleidsinstrumenten kunnen barrières op de secundaire markt voor textiel tegengaan. Inzet van secundaire grondstoffen, zoals gerecyclede textielvezels, is goed voor het milieu. De productiekosten van textiel gemaakt van textielafval zijn hoog ten opzichte van textiel uit primaire grondstoffen en textielafval raakt steeds meer vervuild. Zorgvuldig vormgegeven uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, regulering en betere informatievoorziening aan consumenten kunnen die barrières aanpakken.

November 5, 2019

Papier als secundaire grondstof

Publication (in Dutch only)

De secundaire markt voor oud papier en karton (OPK) is volwassen en werkt, behoudens enkele aandachtspunten, relatief goed. De toename van de vervuiling van OPK verdient aandacht, omdat deze bij een nog verdere toename de toepassingsmogelijkheden en daarmee ook de te behalen milieuwinst beperkt. Betere informatievoorziening voor consumenten kan bijdragen om de vervuiling tegen te gaan.

November 5, 2019

Kunststof als secundaire grondstof

Publication (in Dutch only)

Met recycling van kunststof zijn milieuwinsten te behalen ten opzichte van het gebruik van primaire kunststof. Het gaat dan met name om vermindering van CO2-uitstoot en andere emissies. Een grove inschatting van de potentiële milieuwinst van kunststofrecycling bedraagt, afhankelijk van de CO2-prijs, tussen circa 11 en 42 cent per kg: ongeveer 10 tot 40% van de prijs van ‘fossiele’ kunststof. Recycling van kunststof kan in potentie de milieuschade door emissies grofweg halveren.

October 28, 2019

De leefbaarheidseffecten van Spoorzone Delft

Publication (in Dutch only)

De ondertunneling van het spoor in Delft heeft de leefbaarheid in de stad sterk verbeterd. Zonder de ondertunneling zou de waarde van huizen met 400 miljoen euro minder zijn toegenomen. Deze leefbaarheidswinsten komen neer op circa 40% van de totale kosten van Spoorzone Delft. Dit blijkt uit de zojuist verschenen publicatie ‘De leefbaarheidseffecten van Spoorzone Delft’.

October 28, 2019

Profijt en bekostiging van ruimtelijke ontwikkeling: nadere toelichting

Publication (in Dutch only)

Dit achtergronddocument behoort bij de Policy Brief ‘Profijt en bekostiging van ruimtelijke ontwikkeling’.

October 28, 2019

Profijt en bekostiging van ruimtelijke ontwikkeling

Publication (in Dutch only)

Het kan efficiënt en rechtvaardig zijn om eigenaren en gebruikers van vastgoed te laten meebetalen aan ruimtelijke ontwikkeling als zij daarvan profiteren.

June 5, 2019

Toelichting MKBA gebiedsontwikkeling

Publication (in Dutch only)

Rijkswaterstaat heeft het CPB gevraagd om een toelichting op het maken van maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) van gecombineerde gebiedsontwikkeling en transportinfrastructuurprojecten. Voorbeelden van dergelijke projecten zijn de schaalsprong Almere, de ondertunneling van de A2 in Maastricht en de Wegverbreding Schiphol-Amsterdam-Almere (zie foto). Op basis van literatuuronderzoek, interviews en eigen ervaringen met MKBA’s heeft het CPB 7 aanbevelingen geselecteerd.

May 20, 2019

Diverse effecten stationsprojecten op huizenprijzen

Publication (in Dutch only)

Op drie stationslocaties is geïnvesteerd in het aantrekkelijker maken van de woonomgeving. Toch leidde dat niet altijd tot hogere huizenprijzen.

May 20, 2019

Transit-oriented developments and residential property values

Publication

As urbanization continues, congestion externalities are becoming more important due to an increasing utilization of the prevailing infrastructure. A growing number of cities have conducted transit-oriented developments to mitigate these congestion externalities. In this article, we analyze the effects of transit-oriented developments on residential property values

Image for Transit-oriented developments and residential property values