Derk Visser

wetenschappelijk medewerker, Sector 3 Arbeid en kennis
Photo of Derk Visser
Centraal Planbureau

Bezuidenhoutseweg 30
2594 AV Den Haag


Publicaties

15 februari 2022

Stapelen in het voortgezet onderwijs

Scholen in het voortgezet onderwijs verschillen sterk in aantal leerlingen dat na behalen van 1e diploma doorstroomt naar een hoger onderwijsniveau in het vo, het zogenoemde ‘stapelen’. Dit duidt op kansenongelijkheid in het onderwijs.

Een huis met een Nederlandse vlag en schooltas hier is iemand geslaagd
30 april 2021

Indicatoren arbeidsmarktperspectief mbo geanalyseerd

Om het arbeidsmarktperspectief van mbo-opleidingen te meten, wordt op dit moment onder andere gebruikgemaakt van een kwantitatieve indicator. Hoe hebben opleidingen de afgelopen jaren gepresteerd op deze indicator? En zijn er aanpassingen van de indicator mogelijk?

primary-image 740x420
2 december 2020

Niet-gebruik van de aanvullende beurs

Kwart van rechthebbende studenten maakt geen gebruik van aanvullende beurs.

primary-image 740x420
9 juli 2020

Effect schrappen centraal examen zonder aanvullende maatregelen

Door het schrappen van de centrale eindexamens vanwege de coronacrisis zou de einduitslag van ongeveer 8% van de leerlingen veranderd zijn als er geen extra maatregelen waren genomen.

primary image 740x420
6 juli 2020

Schrappen eindtoets groep 8 kan ongelijkheid vergroten

Door het schrappen van de eindtoets vanwege de coronacrisis lopen zonder verder ingrijpen naar schatting 14 duizend leerlingen dit jaar een hoger schooladvies mis.

primary-image 740x420