Zoekresultaten

Er zijn 52 zoekresultaten voor *.
22 december 2022

Naar een betere onderwijsranking

Hoe betrouwbaar zijn internationale onderwijsrankings? En moet er ingegrepen worden als Nederland daarop steeds lager eindigt? CPB-programmaleider Paul Verstraten reflecteert op het nut van de ranglijsten in zijn column.

Column-foto van Paul Verstraten
21 december 2022

Kennis en vaardigheden leerlingen moeilijk vergelijkbaar

Er zijn toenemende zorgen over de kennis en vaardigheden van Nederlandse scholieren. Waar Nederland twintig jaar geleden nog aan de Europese top stond, zakt het de laatste jaren steeds verder weg in internationale...

schoolklas middelbare school
21 december 2022

Een blik op de Nederlandse positie in internationale onderwijsrankings

Nederland zakt de laatste jaren steeds verder weg in internationale peilingsonderzoeken naar kennis en vaardigheden van leerlingen. Maar dit hoeft niet automatisch te betekenen dat Nederlandse leerlingen achteruit zijn gegaan, blijkt uit CPB-onderzoek.

schoolklas middelbare school
21 december 2022

Een blik op de Nederlandse positie in internationale onderwijsrankings

Nederland zakt de laatste jaren steeds verder weg in internationale peilingsonderzoeken naar kennis en vaardigheden van leerlingen. Maar dit hoeft niet automatisch te betekenen dat Nederlandse leerlingen achteruit zijn gegaan, blijkt uit CPB-onderzoek.

schoolklas middelbare school
15 september 2022

Keep on dreaming

De scholen zijn weer begonnen. Sommige leerlingen schuiven na een succesvol eindexamen in mei opnieuw in de schoolbanken. Zij zijn zogeheten stapelaars. CPB-sectorhoofd Jonneke Bolhaar beschrijft in haar blog waarom kunnen stapelen belangrijk is.

Jonneke Bolhaar
25 mei 2022

Meerjarenonderzoeksplan 2022-2024

Het strategisch meerjarenonderzoeksplan 2022-2024 (mjop) geeft aan welke onderzoeksambities het CPB heeft. In lijn met dit plan worden de jaarlijkse werkplannen opgesteld, waarin de onderzoeksprojecten die dat jaar...

18 mei 2022

Verklaren verschillen in vaardigheden de verschillen in schooladvies naar sociaaleconomische status?

Kinderen met lager opgeleide ouders krijgen aan het eind van de basisschool gemiddeld bijna een heel onderwijsniveau lager geadviseerd dan kinderen met hoogopgeleide ouders.

leerlingen in een klas
18 mei 2022

Verklaren verschillen in vaardigheden de verschillen in schooladvies naar sociaaleconomische status?

Kinderen met lager opgeleide ouders krijgen aan het eind van de basisschool gemiddeld bijna een heel onderwijsniveau lager geadviseerd dan kinderen met hoogopgeleide ouders.

leerlingen in een klas
12 mei 2022

Niet-gebruik van de aanvullende beurs in het mbo

In 2019 had meer dan de helft van de mbo-studenten die in aanmerking kwamen voor studiefinanciering recht op een aanvullende beurs. Ruim een kwart (26,5%) van deze studenten maakte hiervan echter geen gebruik.

Leerling-lassers krijgen onderwijs van hun docent
12 mei 2022

Kwart rechthebbende mbo-studenten maakt geen gebruik van aanvullende beurs

In 2019 had meer dan de helft van de mbo-studenten die in aanmerking kwamen voor studiefinanciering recht op een aanvullende beurs. Ruim een kwart (26,5%) van deze studenten maakte hiervan echter geen gebruik....

Leerling-lassers krijgen onderwijs van hun docent