Publicaties


28 september 2021

Economische analyse steunpakket 2020

De door de overheid verleende coronasteun in 2020 is effectief geweest. Het voorkwam een sterke stijging van de werkloosheid en heeft bedrijven overeind gehouden. Naar schatting hebben dankzij het steunbeleid tussen de 65 duizend en 180 duizend mensen hun baan behouden. Het steunpakket verstoorde wel de bedrijvendynamiek.

Corona-icoon, de kuchende mens
28 september 2021

Analyse coronasteunbeleid 2020 met bedrijvendata

Dit onderzoek laat zien dat het steunbeleid in 2020 bedrijven overeind heeft gehouden daarmee banen behouden. Dit ging wel ten koste van de economische dynamiek. De meeste steun is terechtgekomen in sectoren die het...

Corona-icoon, de kuchende mens
10 augustus 2021

Vegen nieuwe bezems schoner dan oude? De rol van bedrijvendynamiek in de groei van productiviteit

In de afgelopen jaren is de bedrijfsdynamiek, het toe- en uittreden van bedrijven, in Nederland afgenomen. Deze studie onderzoekt de rol van de bedrijfsdynamiek in de recente vertraging van de productiviteitsgroei in...

Machinewerk
7 september 2020

De gevolgen van de coronacrisis voor Nederlandse bedrijven en banken

Financiële schok coronacrisis treft specifieke sectoren, banken hebben voorlopig voldoende buffers.

Corona en effect op bedrijven en banken
7 september 2020

Analyse van kwetsbare bedrijven en banken in de coronacrisis

Dit achtergronddocument behoort bij de coronapublicatie ’De gevolgen van de coronacrisis voor Nederlandse bedrijven en banken’. Wij analyseren kwetsbare sectoren aan de hand van twee methoden: een voorspelling van...

corona en analyse kwetsbare bedrijven en banken
25 augustus 2020

Blijvende economische schade van de coronacrisis

Langdurige schade economie wegens corona crisis door lagere productiviteitsgroei.

economische schade door corona
18 februari 2020

Stabiele markups in Nederland

Het onderzoek naar markups in de Verenigde Staten door De Loecker en Eeckhout (2017) heeft veel aandacht gekregen, zowel in de academische literatuur als in beleidsdebatten. Een markup is gedefinieerd als de ratio van...

18 maart 2019

Markups van bedrijven in Nederland

Wij vinden voor Nederland dat de meeste sectoren geen stijgende markups laten zien.

No title
18 maart 2019

Het schatten van markups voor bedrijven in Nederland

Deze studie analyseert hoe markups van bedrijven zich hebben ontwikkeld in Nederland. Markups worden gemeten als de ratio tussen de verkoopprijs en marginale kosten. Dit document bespreekt in detail de methodologie,...

2 juli 2018

Koplopers en volgers in Nederland: het meten van de productiviteit van hoogproductieve bedrijven

Deze studie toont aan dat het gebruik van een grote dataset die representatief is voor alle bedrijfsgroottes, belangrijk is om de divergentiehypothese te bestuderen.