Publicaties

18 maart 2019

Markups van bedrijven in Nederland

Wij vinden voor Nederland dat de meeste sectoren geen stijgende markups laten zien.

Image for Markups van bedrijven in Nederland
18 maart 2019

Het schatten van markups voor bedrijven in Nederland

Deze studie analyseert hoe markups van bedrijven zich hebben ontwikkeld in Nederland. Markups worden gemeten als de ratio tussen de verkoopprijs en marginale kosten. Dit document bespreekt in detail de methodologie,...

15 maart 2019

Selectie en remgeldeffecten in de gezondheidszorg

Verzekerden die kiezen voor een vrijwillig eigen risico in de zorg, hebben gemiddeld lagere zorgkosten dan mensen die daar niet voor kiezen. In dit Discussion Paper wordt onderzocht waarom dit verschil er is: zijn...

13 maart 2019

Methodologische verantwoording doorrekening inkomenseffecten ontwerp-Klimaatakkoord

Uit een eerdere verkenning van het CPB blijkt dat lastenverzwaringen via energie- en klimaatbeleid denivellerend werken . Dit komt bijvoorbeeld doordat lagere inkomens meer energie verbruiken dan hogere inkomens,...

5 maart 2019

Concept CEP 2019 (cCEP), raming voor 2019 en 2020

Het hoge groeitempo van de Nederlandse economie is voorbij.

Image for Concept CEP 2019 (cCEP), raming voor 2019 en 2020
20 februari 2019

Ouders gaan een beetje meer werken als hun jongste kind naar school gaat

Vanaf hun vierde jaar gaan vrijwel alle kinderen in Nederland twintig uur per week naar school. Wanneer het jongste kind in een huishouden naar school gaat, heeft dit ook consequenties voor ouders....

19 februari 2019

Effecten van onconventioneel monetair beleid zijn niet aangetoond

De conclusie dat het 'aankoopbeleid' van de ECB positief uitpakt voor groei en inflatie is ongegrond.

Image for Effecten van onconventioneel monetair beleid zijn niet aangetoond
19 februari 2019

Verschillen in leerresultaten tussen basisscholen

De gemiddelde cito-score van een basisschool in een bepaald jaar hangt slechts deels samen met de kwaliteit van de school.

Image for Verschillen in leerresultaten tussen basisscholen