29 november 2024

Reputatie van het CPB gestegen

De reputatie van het Centraal Planbureau (CPB) is gestegen onder het algemene publiek. Nederlanders beoordelen het bureau met een rapportcijfer 7,2, waar dit in 2021 nog een 6,9 was. Daarnaast is de bekendheid van de organisatie stabiel gebleven: 91% van de Nederlanders kent het Centraal Planbureau, net als in 2021. Dat blijkt uit een nieuw reputatieonderzoek uitgevoerd door Ipsos. Elke drie jaar laat het CPB een reputatieonderzoek uitvoeren. Het vorige onderzoek stamt uit 2021.
No title

Nederlanders waarderen het werk dat het CPB levert. Als belangrijkste taken van het Centraal Planbureau worden genoemd: het maken van economische analyses van beleidsmaatregelen, het ramen van de Nederlandse economie en het doorrekenen van verkiezingsprogramma’s en regeerakkoorden. Laatstgenoemde laat een stijging zien: 48% van de Nederlanders vindt dit een belangrijke taak van het CPB; in 2021 was dit 40%. 

Reputatieaanjagers

De goede reputatie van het Centraal Planbureau komt onder voort uit een aantal reputatieaanjagers: betrouwbaarheid, objectiviteit, transparantie en een wetenschappelijke aanpak. Met name op het gebied van transparantie is de perceptie van het CPB gestegen onder Nederlanders: 57% schrijft deze waarde toe aan het bureau, in 2021 was dit 52%. 

Deze reputatieaanjagers dragen eraan bij dat de organisatie een hoge geloofwaardigheid onder Nederlanders heeft. Zo vindt 71% dat het CPB eraan bijdraagt dat de overheid beter beleid kan uitvoeren, en 70% ziet het Centraal Planbureau als een autoriteit op het gebied van economische analyses. Daarnaast vindt zes op de tien het van belang dat het CPB internationaal een voorbeeld is. 

Voorgaande reputatieonderzoeken

Het reputatieonderzoek van het CPB is uitgevoerd door Ipsos, en is een vervolg op de onderzoeken uit 2012, 20152018 en 2021. De onderzoeken worden op dezelfde manier uitgevoerd. Download hiernaast het volledige reputatieonderzoek. 

Contactpersonen