Zoekresultaten
Discontovoet en scenario’s in MKBA’s: naar een werkbare oplossing
PublicatieIn de Nederlandse MKBA-praktijk worden effecten van onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen hanteerbaar gemaakt door deze toekomstige ontwikkelingen vast te leggen in verschillende scenario’s. Deze notitie gaat in op de vraag hoe om te gaan met de implicatie dat dan ook een discontovoet zou moeten worden gehanteerd die bij elk scenario hoort. Op basis van theoretische en praktische overwegingen luidt het advies om een over scenario’s ongedifferentieerde discontovoet te hanteren en tegelijkertijd met gevoeligheidsanalyses de onzekerheid over de discontovoet in beeld te brengen. →
Discontovoet voor de Nederlandse economie
PublicatieOp verzoek van de Werkgroep Discontovoet 2020 heeft het CPB een analyse uitgevoerd naar de risicogewogen discontovoet voor de bezittingen van huishoudens en investeringen in de Nederlandse economie. In deze notitie worden de belangrijkste bevindingen, inclusief een voorstel voor de hoogte van de discontovoet, beschreven. →
Review Referentiekader Covid-19
PublicatieDeze notitie bevat op verzoek van programma DG Covid-19 een review van het Referentiekader Covid-19. Het doel van het referentiekader is om de maatschappelijke impact en (neven)effecten van (potentiële) maatregelen breed in kaart te brengen. Het is van belang om een breed afwegingskader te hanteren bij het overwegen van maatregelen. Welvaart gaat immers niet alleen over gezondheid. Ook andere aspecten zoals inkomen, milieu en sociale cohesie spelen een rol. Uiteindelijk gaat het om de mix van maatregelen die de hoogste welvaart in brede zin genereren. Het referentiekader brengt een aantal belangrijke dimensies van brede welvaart bij elkaar. →
Second Opinion Kentallen Kosten-Batenanalyse (KKBA) Velsen Energiehaven IJmond
PublicatieOp verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de Kentallen Kosten-BatenAnalyse (KKBA) ‘Velsen Energiehaven IJmond’ van Rho Adviseurs. Het is op basis van de KKBA niet te zeggen of de investering in de aanleg van de Energiehaven maatschappelijk rendabel zal zijn. Ook is niet aan te geven welke van de varianten de voorkeur verdient. →
Moet in kosten-batenanalyses worden gecorrigeerd voor verstorende kosten van belastingheffing?
PublicatieSecond Opinion MKBA Rivierverruiming IJssel en Waal-Merwedes Rapportage ronde 2
PublicatieOp verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het CPB een second opinion uitgevoerd naar de door Ecorys opgestelde maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) Rivierverruiming IJssel en Waal-Merwedes. De MKBA wordt in drie ronden uitgevoerd. De door het CPB beoordeelde rapportage betreft ‘ronde 2’ van de IJssel en Waal-Merwedes. De CPB-notitie vormt input voor de derde en laatste ronde van de MKBA. →
Hoe omgaan met flexibiliteit in infrastructuurbeleid en MKBA's infrastructuur?
PublicatieDe Nederlandse infrastructuur voor wegen, spoor en water is van hoge kwaliteit, mede door een lange traditie van meerjarige planning en besluitvorming. Ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto en de energie-transitie hebben de toekomst onzekerder gemaakt. Hierdoor is het risico om achteraf gezien verkeerde investeringen in infrastructuur te doen aanzienlijk vergroot. →